Simulació: diferència entre les revisions
De URecursos
Línia 2: | Línia 2: | ||
=== Què és === | === Què és === | ||
Als anys 60 i 70, l’ús de les simulacions es va popularitzar en l’educació superior, especialment per a la formació en economia, dret i ciències socials. La simulació és una metodologia docent que se centra en crear experiències formatives amb el màxim paral·lisme a pràctiques professionals reals. Té per objectiu generar experiències d’aprenentatge guiades a partir de replicar situacions rellevants del món real, d’una forma interactiva. Aquesta metodologia pren l’alumnat i els professionals com a centre del procés d’ensenyament-aprenentatge, desenvolupant activitats en un entorn segur per entrenar procediments (habilitats tècniques) i habilitats de treball en equip, la presa de decisions i el pensament crític. Els escenaris simulen situacions reals de la vida professional o quotidiana i poden requerir materials especialitzats i atrezzo. Els estudiants participen activament, posant en pràctica els seus coneixements i habilitats, i reflexionant sobre les seves accions. Els entorns han de ser versemblants, perquè els alumnes tinguin una major progressió i puguin progressar posteriorment. | Als anys 60 i 70, l’ús de les simulacions es va popularitzar en l’educació superior, especialment per a la formació en economia, dret i ciències socials. La simulació és una metodologia docent que se centra en crear experiències formatives amb el màxim paral·lisme a pràctiques professionals reals. Té per objectiu generar experiències d’aprenentatge guiades a partir de replicar situacions rellevants del món real, d’una forma interactiva. Aquesta metodologia pren l’alumnat i els professionals com a centre del procés d’ensenyament-aprenentatge, desenvolupant activitats en un entorn segur per entrenar procediments (habilitats tècniques) i habilitats de treball en equip, la presa de decisions i el pensament crític. Els escenaris simulen situacions reals de la vida professional o quotidiana i poden requerir materials especialitzats i atrezzo. Els estudiants participen activament, posant en pràctica els seus coneixements i habilitats, i reflexionant sobre les seves accions. Els entorns han de ser versemblants, perquè els alumnes tinguin una major progressió i puguin progressar posteriorment. | ||
==== Avantatges ==== | ==== Avantatges ==== | ||
Línia 17: | Línia 15: | ||
Els docents han de dominar les estratègies pedagògiques necessàries per garantir que l’aprenentatge sigui significatiu. També cal tenir en compte el temps requerit per preparar, dur a terme i avaluar les simulacions, que sovint és superior al que es necessitaria amb altres mètodes d’ensenyament més tradicionals. | Els docents han de dominar les estratègies pedagògiques necessàries per garantir que l’aprenentatge sigui significatiu. També cal tenir en compte el temps requerit per preparar, dur a terme i avaluar les simulacions, que sovint és superior al que es necessitaria amb altres mètodes d’ensenyament més tradicionals. | ||
Malgrat que les simulacions | Malgrat que les simulacions sapropen a la realitat, no poden recrear de manera absoluta totes les complexitats d’una situació real (perquè el context no és real). Això pot portar a una falsa sensació de seguretat o preparació per part dels participants. | ||
=== Altres informacions i ajudes d'interès === | === Altres informacions i ajudes d'interès === | ||
La metodologia que es descriu en aquesta pàgina és a tall informatiu. No és ni una recomanació ni una obligació fer servir aquesta metodologia. Les activitats docents formen part de la responsabilitat dels equips docents, sota la supervisió de la coordinació de titulació i d'acord amb les pautes generals marcades pel [[Model de formació de la UVic-UCC]] | La metodologia que es descriu en aquesta pàgina és a tall informatiu. No és ni una recomanació ni una obligació fer servir aquesta metodologia. Les activitats docents formen part de la responsabilitat dels equips docents, sota la supervisió de la coordinació de titulació i d'acord amb les pautes generals marcades pel [[Model de formació de la UVic-UCC]] | ||
* [https://youtu.be/yOZCUWzm4J4?si=Vh5c98hOAKh6KXbI La simulació clínica a la UPF] (vídeo de 3:20 | * [https://youtu.be/yOZCUWzm4J4?si=Vh5c98hOAKh6KXbI La simulació clínica a la UPF] (vídeo de 3:20) | ||
* Skylife Engineering. (2023, 14 de setembre). ''Simuladores digitales y Learning-by-doing''. Skylife Engineering. https://skylife-eng.com/actualidad/simulaci%C3%B3n-virtual/simuladores-digitales-y-learning-by-doing | * Skylife Engineering. (2023, 14 de setembre). ''Simuladores digitales y Learning-by-doing''. Skylife Engineering. https://skylife-eng.com/actualidad/simulaci%C3%B3n-virtual/simuladores-digitales-y-learning-by-doing |
Revisió del 09:35, 22 maig 2025
Què és
Als anys 60 i 70, l’ús de les simulacions es va popularitzar en l’educació superior, especialment per a la formació en economia, dret i ciències socials. La simulació és una metodologia docent que se centra en crear experiències formatives amb el màxim paral·lisme a pràctiques professionals reals. Té per objectiu generar experiències d’aprenentatge guiades a partir de replicar situacions rellevants del món real, d’una forma interactiva. Aquesta metodologia pren l’alumnat i els professionals com a centre del procés d’ensenyament-aprenentatge, desenvolupant activitats en un entorn segur per entrenar procediments (habilitats tècniques) i habilitats de treball en equip, la presa de decisions i el pensament crític. Els escenaris simulen situacions reals de la vida professional o quotidiana i poden requerir materials especialitzats i atrezzo. Els estudiants participen activament, posant en pràctica els seus coneixements i habilitats, i reflexionant sobre les seves accions. Els entorns han de ser versemblants, perquè els alumnes tinguin una major progressió i puguin progressar posteriorment.
Avantatges
Algunes avantatges de la simulació son:
- Millora l'aprenentatge pràctic i l'aplicació dels coneixements teòrics.
- Promou el desenvolupament d'habilitats com la presa de decisions, la comunicació i el treball en equip.
- Incrementa la motivació i el compromís dels estudiants
Què hem de tenir en compte
Per implementar la metodologia docent de tipus simulació de manera efectiva, és essencial tenir en compte diversos aspectes clau. Tot i els seus beneficis evidents, aquest enfocament requereix una planificació acurada. A més, és imprescindible que el professorat rebi una formació adequada per dissenyar i facilitar aquestes activitats amb eficàcia.
Els docents han de dominar les estratègies pedagògiques necessàries per garantir que l’aprenentatge sigui significatiu. També cal tenir en compte el temps requerit per preparar, dur a terme i avaluar les simulacions, que sovint és superior al que es necessitaria amb altres mètodes d’ensenyament més tradicionals.
Malgrat que les simulacions sapropen a la realitat, no poden recrear de manera absoluta totes les complexitats d’una situació real (perquè el context no és real). Això pot portar a una falsa sensació de seguretat o preparació per part dels participants.
Altres informacions i ajudes d'interès
La metodologia que es descriu en aquesta pàgina és a tall informatiu. No és ni una recomanació ni una obligació fer servir aquesta metodologia. Les activitats docents formen part de la responsabilitat dels equips docents, sota la supervisió de la coordinació de titulació i d'acord amb les pautes generals marcades pel Model de formació de la UVic-UCC
- La simulació clínica a la UPF (vídeo de 3:20)
- Skylife Engineering. (2023, 14 de setembre). Simuladores digitales y Learning-by-doing. Skylife Engineering. https://skylife-eng.com/actualidad/simulaci%C3%B3n-virtual/simuladores-digitales-y-learning-by-doing