Richard/Ensenyar i aprendre amb IA a la UVic: diferència entre les revisions
De URecursos
< Usuari:Richard
(Es crea la pàgina amb «==Presentació== La Intel·ligència Artificial Generativa (GenAI) està transformant el panorama general de l’ensenyament i l’aprenentatge, provocant canvis en la manera com els educadors ensenyen i els estudiants aprenen. La seva capacitat per generar contingut coherent, lògic i reflexiu en diversos formats, com ara text, imatges, codi, àudio i vídeo, està impulsant canvis ràpids i significatius en l’ensenyament i l’aprenentatge a l’educació sup...».) |
Cap resum de modificació |
||
Línia 7: | Línia 7: | ||
El contingut d’aquest recurs ha estat recopilat a partir de diversos excel·lents recursos educatius oberts creats per desenvolupadors educatius, docents, investigadors i estudiants d’altres institucions i universitats d’arreu del món. L’equip del projecte SATLE “Are You AI Ready?” ha seleccionat acuradament el contingut i hi ha afegit contingut propi per crear aquest recurs personalitzat per al professorat de la UCD. Esperem que comparteixis amb nosaltres les teves reaccions, preguntes i suggeriments. La guia s’actualitzarà —de fet, haurà de ser actualitzada— i volem saber on cal fer canvis i què més podem fer per satisfer les teves necessitats d’aprenentatge sobre la GenAI. | El contingut d’aquest recurs ha estat recopilat a partir de diversos excel·lents recursos educatius oberts creats per desenvolupadors educatius, docents, investigadors i estudiants d’altres institucions i universitats d’arreu del món. L’equip del projecte SATLE “Are You AI Ready?” ha seleccionat acuradament el contingut i hi ha afegit contingut propi per crear aquest recurs personalitzat per al professorat de la UCD. Esperem que comparteixis amb nosaltres les teves reaccions, preguntes i suggeriments. La guia s’actualitzarà —de fet, haurà de ser actualitzada— i volem saber on cal fer canvis i què més podem fer per satisfer les teves necessitats d’aprenentatge sobre la GenAI. | ||
**Agraïments** | |||
*AI in Education* de la Universitat de Sydney està llicenciat sota una llicència Creative Commons BY-NC 4.0, excepte quan s’indiqui el contrari. | |||
Totes les imatges incloses en aquest recurs estan llicenciades sota una llicència internacional Creative Commons de Recursos Educatius Oberts (OER) Reconeixement-NoComercial 4.0 (CC BY-NC 4.0). | |||
**Introducció a la Intel·ligència Artificial Generativa** | |||
Benvingut/da a la primera unitat d’aquest recurs, que té com a objectiu proporcionar-te la informació necessària per estar preparat/da per a la IA. | |||
Aquest mòdul pretén desmitificar la IA i la GenAI, explorant-ne els usos en el món real i abordant idees errònies comunes. Està dissenyat per ajudar-te a comprendre les capacitats i les limitacions d’aquestes tecnologies en l’educació superior. Mitjançant l’explicació de conceptes clau i la presentació d’exemples pràctics, el mòdul estableix una base per entendre els fonaments bàsics de la IA i les eines de GenAI. | |||
Resultats d’aprenentatge: | |||
Al final d’aquesta unitat, esperem que siguis capaç de: | |||
Comprendre els conceptes de la IA i la GenAI i com estan evolucionant. | |||
Distingir entre idees errònies comunes i les capacitats reals de la IA. | |||
**Què és la Intel·ligència Artificial?** | |||
Abans d’introduir la GenAI, fem una pausa per considerar la IA tradicional. La IA té una llarga trajectòria. Desplaça’t per la línia del temps a continuació per explorar una selecció dels avenços clau en la IA. Fes clic a la imatge a la cantonada superior dreta per veure-la a pantalla completa. | |||
<iframe src="https://ecampusontario.pressbooks.pub/mcmasterteachgenerativeai/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=2" width="830" height="625" frameborder="0" allowfullscreen="allowfullscreen" title="History of AI"></iframe><script src="https://ecampusontario.pressbooks.pub/app/plugins/h5p/h5p-php-library/js/h5p-resizer.js" charset="UTF-8"></script> | |||
La IA és la teoria i el desenvolupament de sistemes informàtics capaços de dur a terme tasques que normalment requerien intel·ligència humana, com ara interpretar llenguatge, reconèixer patrons a partir de grans quantitats de dades i prendre decisions. Alguns dels noms que rep la IA, segons com està dissenyada i què pot fer, inclouen: xarxes neuronals, processament del llenguatge natural, visió per computador, reconeixement de veu, aprenentatge automàtic i aprenentatge profund. | |||
Tot i que sovint la considerem un producte del segle XXI, existeix des de mitjan segle XX. És molt probable que interactuïs amb la IA cada dia. Alguns exemples inclouen: | |||
- Demanar al teu telèfon intel·ligent que es desbloquegi reconeixent la teva cara; | |||
- Navegar fins a la teva destinació amb aplicacions com Google Maps o Waze per trobar la ruta més ràpida; | |||
- Rebre més publicacions a les teves xarxes socials que coincideixen amb aquelles amb què has interactuat anteriorment (que t’han agradat o has comentat); | |||
- Rebre una notificació del teu banc sobre una activitat inusual al teu compte; | |||
- Obtenir recomanacions d’una botiga en línia (o plataforma de música o vídeo) basades en compres anteriors; | |||
- Interactuar amb un chatbot de servei al client; | |||
- Passar el teu text per un programari de gramàtica que suggereix millores en l’escriptura; | |||
- Utilitzar Google Translate per traduir textos entre idiomes; | |||
- Fer servir una aplicació de veu a text al telèfon; | |||
- Utilitzar un assistent personal com Siri, Alexa o Cortana. | |||
El professor Mike Wooldridge (Professor de IA a la Universitat d’Oxford) descriu la pregunta “Què és la Intel·ligència Artificial?” com una de fenomenalment difícil. Intenta respondre-la en el següent vídeo breu: | |||
https://youtu.be/D2JY38VShxI |
Revisió del 11:06, 23 juny 2025
Presentació
La Intel·ligència Artificial Generativa (GenAI) està transformant el panorama general de l’ensenyament i l’aprenentatge, provocant canvis en la manera com els educadors ensenyen i els estudiants aprenen. La seva capacitat per generar contingut coherent, lògic i reflexiu en diversos formats, com ara text, imatges, codi, àudio i vídeo, està impulsant canvis ràpids i significatius en l’ensenyament i l’aprenentatge a l’educació superior.
Seria poc realista afirmar que aquesta única guia pot capacitar-te per entendre tots els aspectes de la GenAI i les seves implicacions per a tu com a professorat en l’Educació Superior. Mantenir-se al dia amb l’evolució ràpida dels models de GenAI i el desenvolupament d’eines representa un repte constant, i s’espera que ho continuï sent durant força temps.
Aquesta guia es presenta amb humilitat i amb consciència de les seves limitacions. L’objectiu principal de l’equip del projecte és proporcionar-te un coneixement bàsic de la GenAI i oferir-te idees sobre com pots utilitzar de manera efectiva i ètica diferents eines de GenAI en els teus estudis acadèmics.
El contingut d’aquest recurs ha estat recopilat a partir de diversos excel·lents recursos educatius oberts creats per desenvolupadors educatius, docents, investigadors i estudiants d’altres institucions i universitats d’arreu del món. L’equip del projecte SATLE “Are You AI Ready?” ha seleccionat acuradament el contingut i hi ha afegit contingut propi per crear aquest recurs personalitzat per al professorat de la UCD. Esperem que comparteixis amb nosaltres les teves reaccions, preguntes i suggeriments. La guia s’actualitzarà —de fet, haurà de ser actualitzada— i volem saber on cal fer canvis i què més podem fer per satisfer les teves necessitats d’aprenentatge sobre la GenAI.
- Agraïments**
- AI in Education* de la Universitat de Sydney està llicenciat sota una llicència Creative Commons BY-NC 4.0, excepte quan s’indiqui el contrari.
Totes les imatges incloses en aquest recurs estan llicenciades sota una llicència internacional Creative Commons de Recursos Educatius Oberts (OER) Reconeixement-NoComercial 4.0 (CC BY-NC 4.0).
- Introducció a la Intel·ligència Artificial Generativa**
Benvingut/da a la primera unitat d’aquest recurs, que té com a objectiu proporcionar-te la informació necessària per estar preparat/da per a la IA.
Aquest mòdul pretén desmitificar la IA i la GenAI, explorant-ne els usos en el món real i abordant idees errònies comunes. Està dissenyat per ajudar-te a comprendre les capacitats i les limitacions d’aquestes tecnologies en l’educació superior. Mitjançant l’explicació de conceptes clau i la presentació d’exemples pràctics, el mòdul estableix una base per entendre els fonaments bàsics de la IA i les eines de GenAI.
Resultats d’aprenentatge: Al final d’aquesta unitat, esperem que siguis capaç de:
Comprendre els conceptes de la IA i la GenAI i com estan evolucionant. Distingir entre idees errònies comunes i les capacitats reals de la IA.
- Què és la Intel·ligència Artificial?**
Abans d’introduir la GenAI, fem una pausa per considerar la IA tradicional. La IA té una llarga trajectòria. Desplaça’t per la línia del temps a continuació per explorar una selecció dels avenços clau en la IA. Fes clic a la imatge a la cantonada superior dreta per veure-la a pantalla completa.
<script src="https://ecampusontario.pressbooks.pub/app/plugins/h5p/h5p-php-library/js/h5p-resizer.js" charset="UTF-8"></script>
La IA és la teoria i el desenvolupament de sistemes informàtics capaços de dur a terme tasques que normalment requerien intel·ligència humana, com ara interpretar llenguatge, reconèixer patrons a partir de grans quantitats de dades i prendre decisions. Alguns dels noms que rep la IA, segons com està dissenyada i què pot fer, inclouen: xarxes neuronals, processament del llenguatge natural, visió per computador, reconeixement de veu, aprenentatge automàtic i aprenentatge profund.
Tot i que sovint la considerem un producte del segle XXI, existeix des de mitjan segle XX. És molt probable que interactuïs amb la IA cada dia. Alguns exemples inclouen:
- Demanar al teu telèfon intel·ligent que es desbloquegi reconeixent la teva cara; - Navegar fins a la teva destinació amb aplicacions com Google Maps o Waze per trobar la ruta més ràpida; - Rebre més publicacions a les teves xarxes socials que coincideixen amb aquelles amb què has interactuat anteriorment (que t’han agradat o has comentat); - Rebre una notificació del teu banc sobre una activitat inusual al teu compte; - Obtenir recomanacions d’una botiga en línia (o plataforma de música o vídeo) basades en compres anteriors; - Interactuar amb un chatbot de servei al client; - Passar el teu text per un programari de gramàtica que suggereix millores en l’escriptura; - Utilitzar Google Translate per traduir textos entre idiomes; - Fer servir una aplicació de veu a text al telèfon; - Utilitzar un assistent personal com Siri, Alexa o Cortana.
El professor Mike Wooldridge (Professor de IA a la Universitat d’Oxford) descriu la pregunta “Què és la Intel·ligència Artificial?” com una de fenomenalment difícil. Intenta respondre-la en el següent vídeo breu: