Accions

Simulació: diferència entre les revisions

De URecursos

 
(10 revisions intermèdies per 2 usuaris que no es mostren)
Línia 1: Línia 1:
{{Template:ModelFormacio}}
{{Template:ModelFormacio}}
=== Què és ===
=== Què és ===
Als anys 60 i 70, l’ús de  les simulacions es va popularitzar en l’educació superior, amb la introducció d’escenaris interactius per a la formació en economia, dret i ciències socials.
Als anys 60 i 70, l’ús de  les simulacions es va popularitzar en l’educació superior, especialment per a la formació en economia, dret i ciències socials. La simulació és una metodologia docent que se centra en crear experiències formatives amb el màxim paral·lisme a pràctiques professionals reals. Té per objectiu generar experiències d’aprenentatge guiades a partir de replicar situacions rellevants del món real, d’una forma interactiva. Aquesta metodologia pren l’alumnat i els professionals com a centre del procés d’ensenyament-aprenentatge, desenvolupant activitats en un entorn segur per entrenar procediments (habilitats tècniques) i habilitats de treball en equip, la presa de decisions i el pensament crític. Els escenaris simulen situacions reals de la vida professional o quotidiana i poden requerir materials especialitzats i atrezzo. Els estudiants participen activament, posant en pràctica els seus coneixements i habilitats, i reflexionant sobre les seves accions. Els entorns han de ser versemblants, perquè els alumnes tinguin una major progressió i puguin progressar posteriorment.
La simulació és una metodologia docent que se centra en la importància de l’experiència. Té per objectiu generar experiències d’aprenentatge guiades a partir de replicar situacions rellevants del món real, d’una forma totalment interactiva. Aquesta metodologia pren l’alumnat i els professionals com a centre del procés d’ensenyament-aprenentatge, desenvolupant activitats en un entorn segur per entrenar procediments (habilitats tècniques), i habilitats de treball en equip, presa de decisions i pensament crític (habilitats no tècniques).
Els escenaris simulen situacions reals de la vida professional o quotidiana. Els estudiants participen activament, posant en pràctica els seus coneixements i habilitats mentre reflexionen sobre les seves accions. Els entorns han de ser els mes semblants a la propia realitat, així els alumnes tindran una major progressió i es podran adaptar millor posteriorment.
[[Fitxer:Simulacio.png|miniatura|Simulació (Pexels)]]
==== Avantatges ====
==== Avantatges ====


 
Alguns avantatges de la simulació són:
Algunes avantatges sobre la metodologia docent de tipus simulació son:


* Millora l'aprenentatge pràctic i l'aplicació dels coneixements teòrics.
* Millora l'aprenentatge pràctic i l'aplicació dels coneixements teòrics.
* Promou el desenvolupament d'habilitats com la presa de decisions, la comunicació i el treball en equip.
* Promou el desenvolupament d'habilitats com la presa de decisions, la comunicació i el treball en equip.
* Incrementa la motivació i el compromís dels estudiants.
* Incrementa la motivació i el compromís dels estudiants
 
====Què hem de tenir en compte ====
Per implementar la metodologia docent de tipus simulació de manera efectiva, és essencial tenir en compte diversos aspectes clau. Tot i els seus beneficis evidents, aquest enfocament requereix una planificació acurada. A més, és imprescindible que el professorat rebi una formació adequada per dissenyar i facilitar aquestes activitats amb eficàcia.
 
Els docents han de dominar les estratègies pedagògiques necessàries per garantir que l’aprenentatge sigui significatiu. També cal tenir en compte el temps requerit per preparar, dur a terme i avaluar les simulacions, que sovint és superior al que es necessitaria amb altres mètodes d’ensenyament més tradicionals.
 
Malgrat que les simulacions s'apropen a la realitat, no poden recrear de manera absoluta totes les complexitats d’una situació real (perquè el context no és real). Això pot portar a una falsa sensació de seguretat o preparació per part dels participants.
 
=== Aplicació de la simulació a la UVic-UCC ===


A la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), l'ús de la simulació s’ha consolidat com una estratègia innovadora i eficaç per a l’aprenentatge actiu. A continuació, hi ha una taula comparativa sobre la simulació a les diferents facultats de la UVic.


{| class="wikitable"
|+
|'''Aspecte'''
|'''FCSB (Salut i Benestar)'''
|'''FCTE (Ciències i Tecnologia)'''
|'''Medicina'''
|'''FETEP'''
|'''FEC'''
|-
|'''Presència del model de simulació'''
|Present en tots els graus
|Present en totes les titulacions, especialment enginyeries i multimèdia
|Molt present. Sobretot a 3r a 6è curs; menys a 1r i 2n curs.
|pendent
|pendent
|-
!'''Tipus de simulació'''
!Alta, mitjana i baixa fidelitat; amb maniquins, pacients estandarditzats i confederats
!Escenaris industrials, biomèdics, i amb RA/RV (Multimèdia)
!Amb maniquins (especialment en Medicina); en Odontologia s’iniciarà properament
!pendent
!pendent
|-
!'''Tecnologia utilitzada'''
!Robots d’alta i mitjana fidelitat, dispositius tècnics, ulleres Hololens i MetaQuest 2
!Desenvolupament d’aplicacions amb RA/RV, simulació informàtica i de sistemes
!Maniquins
!pendent
!pendent
|-
!'''Àmbit d’aplicació dins del grau'''
!Transversal a totes les assignatures i cursos
!Integrada de manera implícita en pràctiques, projectes integrats i TFG
!Medicina: gairebé totes les assignatures de 3r a 6è; parcialment en 1r i 2n. Odontologia: s’està iniciant
!pendent
!pendent
|-
!'''Organització i dinamització'''
!Coordinació des de l’Àrea de Simulació Clínica; treball amb 2 facilitadors/es i grups reduïts (9-10 alumnes)
!Assignatura a assignatura; metodologia assumida de base per cada docent.
!Coordinació per part de la professora responsable
!pendent
!pendent
|-
!'''Espais específics per a la simulació'''
!7 laboratoris tematitzats: UCI, urgències, habitació, domicili, consulta, cuina, fisioteràpia. Amb enregistrament i streaming (tecnologia CAELearning)
!Entorns de pràctiques, laboratoris i contextos de projectes AR/VR
!No s’especifica cap espai concret
!pendent
!pendent
|-
|'''Formació del professorat'''
|Oferta regular de cursos sobre simulació  i recursos a l’Aula de Centre
|Recursos a l’Aula de Centre
|Recursos a l’Aula de Centre
|pendent
|pendent
|-
|'''Objectius principals del model'''
|Entrenament d’habilitats clíniques i tècniques, presa de decisions, treball col·laboratiu i comunicació
|Desenvolupament de competències tècniques, anàlisi i resolució de problemes reals o simulats
|Aprenentatge clínic progressiu, entrenament tècnic i habilitats comunicatives
|pendent
|pendent
|}
'''Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar (FCSB)'''


=== Què hem de tenir en compte ===
Disposa d’una Àrea de Simulació Clínica pròpia i ha incorporat la simulació com a eina metodològica transversal a tots els graus. Es treballa amb simulació d’alta, mitjana i baixa fidelitat, tant amb maniquins com amb pacients estandarditzats. Els escenaris es desenvolupen en laboratoris especialitzats que reprodueixen espais clínics reals (UCI, urgències, domicili, consulta, cuina, etc.) equipats amb tecnologia CAELearning per a l’enregistrament i streaming. A més, es fa ús de tecnologia immersiva com ulleres Hololens i MetaQuest 2. El treball es realitza en grups reduïts amb dos facilitadors, i es complementa amb sessions de ''debriefing'' seguint la metodologia Plus-Delta-Plus. El professorat disposa d’oferta formativa contínua específica en simulació clínica.


Per implementar la metodologia docent de tipus simulació de manera efectiva, és essencial tenir en compte diversos aspectes clau. Tot i els seus beneficis evidents, aquest enfocament requereix una planificació acurada. A més, és imprescindible que el professorat rebi una formació adequada per dissenyar i facilitar aquestes activitats amb eficàcia.


Els docents han de dominar les estratègies pedagògiques necessàries per garantir que l’aprenentatge sigui significatiu. També cal tenir en compte el temps requerit per preparar, dur a terme i avaluar les simulacions, que sovint és superior al que es necessitaria amb altres mètodes d’ensenyament més tradicionals.


Malgrat que les simulacions intenten apropar-se a la realitat, no poden recrear de manera absoluta totes les complexitats d’una situació real. Això pot portar a una falsa sensació de seguretat o preparació per part dels participants.
'''Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeria (FCTE)'''
 
Integra la simulació com a part del procés d’aprenentatge, especialment en els graus d’Enginyeria i en el Grau en Multimèdia. Tot i que no està recollida de manera formal en les guies docents, es considera una metodologia implícita dins de les pràctiques, els projectes integrats i els treballs finals de grau. Els estudiants participen en simulacions de situacions reals de l’àmbit industrial o biomèdic i desenvolupen aplicacions pròpies en entorns de realitat augmentada i virtual. Això es tradueix en un aprenentatge pràctic orientat a la resolució de problemes complexos i al desenvolupament de competències tècniques i transversals.
 
 
 
'''Facultat de Medicina'''
 
La simulació clínica és molt present al Grau en Medicina, especialment entre tercer i sisè curs, però també es comença a treballar des del primer any en assignatures com Bases dels Procediments Diagnòstics i Terapèutics o Medicina Social i Habilitats de Comunicació. Es preveu iniciar l’ús de simulació amb maniquins al Grau en Odontologia, encara en fase inicial (2025). Tot i que no s’ha confirmat l’ús de simuladors virtuals, la simulació forma part del pla docent i contribueix a reforçar habilitats clíniques i comunicatives.
 
=== Altres informacions i ajudes d'interès ===
=== Altres informacions i ajudes d'interès ===
La metodologia que es descriu en aquesta pàgina és a tall informatiu. No és ni una recomanació ni una obligació fer servir aquesta metodologia. Les activitats docents formen part de la responsabilitat dels equips docents, sota la supervisió de la coordinació de titulació i d'acord amb les pautes generals marcades pel [[Model de formació de la UVic-UCC]]
La metodologia que es descriu en aquesta pàgina és a tall informatiu. No és ni una recomanació ni una obligació fer servir aquesta metodologia. Les activitats docents formen part de la responsabilitat dels equips docents, sota la supervisió de la coordinació de titulació i d'acord amb les pautes generals marcades pel [[Model de formació de la UVic-UCC]].


* [https://youtu.be/yOZCUWzm4J4?si=Vh5c98hOAKh6KXbI La simulació clínica a la UPF] (vídeo de 3:20 de la UPF)
* [https://youtu.be/yOZCUWzm4J4?si=Vh5c98hOAKh6KXbI La simulació clínica a la UPF] (vídeo de 3:20)
* Skylife Engineering. (2023, 14 de setembre). ''Simuladores digitales y Learning-by-doing''. Skylife Engineering. https://skylife-eng.com/actualidad/simulaci%C3%B3n-virtual/simuladores-digitales-y-learning-by-doing

Revisió de 11:43, 4 juny 2025

Què és

Als anys 60 i 70, l’ús de les simulacions es va popularitzar en l’educació superior, especialment per a la formació en economia, dret i ciències socials. La simulació és una metodologia docent que se centra en crear experiències formatives amb el màxim paral·lisme a pràctiques professionals reals. Té per objectiu generar experiències d’aprenentatge guiades a partir de replicar situacions rellevants del món real, d’una forma interactiva. Aquesta metodologia pren l’alumnat i els professionals com a centre del procés d’ensenyament-aprenentatge, desenvolupant activitats en un entorn segur per entrenar procediments (habilitats tècniques) i habilitats de treball en equip, la presa de decisions i el pensament crític. Els escenaris simulen situacions reals de la vida professional o quotidiana i poden requerir materials especialitzats i atrezzo. Els estudiants participen activament, posant en pràctica els seus coneixements i habilitats, i reflexionant sobre les seves accions. Els entorns han de ser versemblants, perquè els alumnes tinguin una major progressió i puguin progressar posteriorment.

Avantatges

Alguns avantatges de la simulació són:

  • Millora l'aprenentatge pràctic i l'aplicació dels coneixements teòrics.
  • Promou el desenvolupament d'habilitats com la presa de decisions, la comunicació i el treball en equip.
  • Incrementa la motivació i el compromís dels estudiants

Què hem de tenir en compte

Per implementar la metodologia docent de tipus simulació de manera efectiva, és essencial tenir en compte diversos aspectes clau. Tot i els seus beneficis evidents, aquest enfocament requereix una planificació acurada. A més, és imprescindible que el professorat rebi una formació adequada per dissenyar i facilitar aquestes activitats amb eficàcia.

Els docents han de dominar les estratègies pedagògiques necessàries per garantir que l’aprenentatge sigui significatiu. També cal tenir en compte el temps requerit per preparar, dur a terme i avaluar les simulacions, que sovint és superior al que es necessitaria amb altres mètodes d’ensenyament més tradicionals.

Malgrat que les simulacions s'apropen a la realitat, no poden recrear de manera absoluta totes les complexitats d’una situació real (perquè el context no és real). Això pot portar a una falsa sensació de seguretat o preparació per part dels participants.

Aplicació de la simulació a la UVic-UCC

A la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), l'ús de la simulació s’ha consolidat com una estratègia innovadora i eficaç per a l’aprenentatge actiu. A continuació, hi ha una taula comparativa sobre la simulació a les diferents facultats de la UVic.

Aspecte FCSB (Salut i Benestar) FCTE (Ciències i Tecnologia) Medicina FETEP FEC
Presència del model de simulació Present en tots els graus Present en totes les titulacions, especialment enginyeries i multimèdia Molt present. Sobretot a 3r a 6è curs; menys a 1r i 2n curs. pendent pendent
Tipus de simulació Alta, mitjana i baixa fidelitat; amb maniquins, pacients estandarditzats i confederats Escenaris industrials, biomèdics, i amb RA/RV (Multimèdia) Amb maniquins (especialment en Medicina); en Odontologia s’iniciarà properament pendent pendent
Tecnologia utilitzada Robots d’alta i mitjana fidelitat, dispositius tècnics, ulleres Hololens i MetaQuest 2 Desenvolupament d’aplicacions amb RA/RV, simulació informàtica i de sistemes Maniquins pendent pendent
Àmbit d’aplicació dins del grau Transversal a totes les assignatures i cursos Integrada de manera implícita en pràctiques, projectes integrats i TFG Medicina: gairebé totes les assignatures de 3r a 6è; parcialment en 1r i 2n. Odontologia: s’està iniciant pendent pendent
Organització i dinamització Coordinació des de l’Àrea de Simulació Clínica; treball amb 2 facilitadors/es i grups reduïts (9-10 alumnes) Assignatura a assignatura; metodologia assumida de base per cada docent. Coordinació per part de la professora responsable pendent pendent
Espais específics per a la simulació 7 laboratoris tematitzats: UCI, urgències, habitació, domicili, consulta, cuina, fisioteràpia. Amb enregistrament i streaming (tecnologia CAELearning) Entorns de pràctiques, laboratoris i contextos de projectes AR/VR No s’especifica cap espai concret pendent pendent
Formació del professorat Oferta regular de cursos sobre simulació i recursos a l’Aula de Centre Recursos a l’Aula de Centre Recursos a l’Aula de Centre pendent pendent
Objectius principals del model Entrenament d’habilitats clíniques i tècniques, presa de decisions, treball col·laboratiu i comunicació Desenvolupament de competències tècniques, anàlisi i resolució de problemes reals o simulats Aprenentatge clínic progressiu, entrenament tècnic i habilitats comunicatives pendent pendent

Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar (FCSB)

Disposa d’una Àrea de Simulació Clínica pròpia i ha incorporat la simulació com a eina metodològica transversal a tots els graus. Es treballa amb simulació d’alta, mitjana i baixa fidelitat, tant amb maniquins com amb pacients estandarditzats. Els escenaris es desenvolupen en laboratoris especialitzats que reprodueixen espais clínics reals (UCI, urgències, domicili, consulta, cuina, etc.) equipats amb tecnologia CAELearning per a l’enregistrament i streaming. A més, es fa ús de tecnologia immersiva com ulleres Hololens i MetaQuest 2. El treball es realitza en grups reduïts amb dos facilitadors, i es complementa amb sessions de debriefing seguint la metodologia Plus-Delta-Plus. El professorat disposa d’oferta formativa contínua específica en simulació clínica.


Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeria (FCTE)

Integra la simulació com a part del procés d’aprenentatge, especialment en els graus d’Enginyeria i en el Grau en Multimèdia. Tot i que no està recollida de manera formal en les guies docents, es considera una metodologia implícita dins de les pràctiques, els projectes integrats i els treballs finals de grau. Els estudiants participen en simulacions de situacions reals de l’àmbit industrial o biomèdic i desenvolupen aplicacions pròpies en entorns de realitat augmentada i virtual. Això es tradueix en un aprenentatge pràctic orientat a la resolució de problemes complexos i al desenvolupament de competències tècniques i transversals.


Facultat de Medicina

La simulació clínica és molt present al Grau en Medicina, especialment entre tercer i sisè curs, però també es comença a treballar des del primer any en assignatures com Bases dels Procediments Diagnòstics i Terapèutics o Medicina Social i Habilitats de Comunicació. Es preveu iniciar l’ús de simulació amb maniquins al Grau en Odontologia, encara en fase inicial (2025). Tot i que no s’ha confirmat l’ús de simuladors virtuals, la simulació forma part del pla docent i contribueix a reforçar habilitats clíniques i comunicatives.

Altres informacions i ajudes d'interès

La metodologia que es descriu en aquesta pàgina és a tall informatiu. No és ni una recomanació ni una obligació fer servir aquesta metodologia. Les activitats docents formen part de la responsabilitat dels equips docents, sota la supervisió de la coordinació de titulació i d'acord amb les pautes generals marcades pel Model de formació de la UVic-UCC.