Accions

Ètica i regulació: diferència entre les revisions

De URecursos

 
(Hi ha 17 revisions intermèdies del mateix usuari que no es mostren)
Línia 1: Línia 1:
{{Template:GenAI_a_la_UVic-UCC}}
{{Template:GenAI_a_la_UVic-UCC}}
En aquest mòdul explorem les consideracions ètiques de l’ús de la IA en l’educació superior, oferint al professorat eines per navegar aquest camp en ràpida evolució. En un context de desenvolupaments institucionals, nacionals i internacionals de la IA, aquest recurs no pretén establir polítiques, sinó dotar el professorat de coneixement per prendre decisions informades.
===Preocupacions ètiques per l’ús de la GenAI en l’educació superior===


Ens centrem en:
Tot i que la innovació i creativitat de la IA generativa és estimulant, aquests sistemes no estan exempts de limitacions ni de reptes ètics. Alguns d’aquests desafiaments són específics del context universitari —com la integritat acadèmica— mentre que d’altres tenen implicacions més àmplies per a les comunitats, el medi ambient i la humanitat en general.
 
* Fomentar un ús responsable de la IA
* Promoure la transparència
* Adaptar-se al paisatge ètic de la IA en l’educació superior
* Donar exemple com a docents sobre l’ús responsable de la GenAI
 
===Preocupacions ètiques per l’ús de la IA en l’educació superior===
 
Tot i que la innovació i creativitat de la IA generativa és emocionant, aquests sistemes no estan exempts de limitacions ni de reptes ètics. Alguns d’aquests desafiaments són específics del context universitari —com la integritat acadèmica— mentre que d’altres tenen implicacions més àmplies per a les comunitats, el medi ambient i la humanitat en general.


==== Limitacions i riscos generals de la GenAI ====
==== Limitacions i riscos generals de la GenAI ====
Línia 19: Línia 10:
<iframe key="ubiqua" height="1000px" path="h5p/embed.php?url=https%3A%2F%2Fubiqua.uvic.cat%2Fpluginfile.php%2F281025%2Fmod_h5pactivity%2Fpackage%2F0%2Fgeneral-limitations-and-risks-of-generative-ai-v3-12.h5p&component=mod_h5pactivity" />
<iframe key="ubiqua" height="1000px" path="h5p/embed.php?url=https%3A%2F%2Fubiqua.uvic.cat%2Fpluginfile.php%2F281025%2Fmod_h5pactivity%2Fpackage%2F0%2Fgeneral-limitations-and-risks-of-generative-ai-v3-12.h5p&component=mod_h5pactivity" />


Font: Paul R. MacPherson, Institute for Leadership, Innovation and Excellence in Teaching. (CC BY 4.0)
Font: Paul R. MacPherson, ''Institute for Leadership, Innovation and Excellence in Teaching''. (CC BY 4.0)




Línia 43: Línia 34:
'''Avaluació justa'''. Cal revisar com es dissenyen les activitats i avaluacions per garantir que reflecteixin l’aprenentatge real.
'''Avaluació justa'''. Cal revisar com es dissenyen les activitats i avaluacions per garantir que reflecteixin l’aprenentatge real.


'''Transparència'''. Tant el professorat com l’estudiantat han de ser clars sobre quan i com s’utilitza la IA.
'''Transparència'''. Tant el professorat com l’estudiantat han de ser clars sobre quan i com s’utilitza la GenAI.


===Gestionant els reptes ètics de la GenAI===
===Gestionant els reptes ètics de la GenAI===


El diàleg obert i la transparència són claus per abordar els reptes i oportunitats que la IA presenta en els entorns d’ensenyament i aprenentatge. A continuació presentem estratègies pràctiques per garantir que l’ús de la GenAI s’alineï amb un compromís ètic, tenint en compte l’impacte en diferents disciplines i adaptant les pràctiques pedagògiques en conseqüència.
El diàleg obert i la transparència són claus per abordar els reptes i oportunitats que la GenAI presenta en els entorns d’ensenyament i aprenentatge. A continuació presentem estratègies pràctiques per garantir que l’ús de la GenAI s’alineï amb un compromís ètic, tenint en compte l’impacte en diferents disciplines i adaptant les pràctiques pedagògiques en conseqüència.


==== Responsabilitat compartida i diàleg ====
==== Responsabilitat compartida i diàleg ====
'''Esforç col·lectiu.''' L’ús ètic de la IA és responsabilitat de tot el col·lectiu educatiu: professorat, estudiantat i personal tècnic. Cal fomentar un entorn on tothom entengui el seu paper en el manteniment d’estàndards ètics.
'''Esforç col·lectiu.''' L’ús ètic de la GenAI és responsabilitat de tot el col·lectiu educatiu: professorat, estudiantat i personal tècnic. Cal fomentar un entorn on tothom entengui el seu paper en el manteniment d’estàndards ètics.


'''Implicar l’estudiantat'''. Parlar de l’ús i l’impacte de la IA pot fomentar una cultura d’integritat i ús responsable. L’estudiantat ha de conèixer tant les possibilitats com les limitacions de la GenAI.
'''Implicar l’estudiantat'''. Parlar de l’ús i l’impacte de la GanAI pot fomentar una cultura d’integritat i ús responsable. L’estudiantat ha de conèixer tant les possibilitats com les limitacions de la GenAI.


==== Transparència i consciència ====
==== Transparència i consciència ====
'''Comunicació oberta'''. El professorat que utilitzi IA per crear continguts o tasques administratives hauria de ser transparent, establint un model d’ús honest.
'''Comunicació oberta'''. El professorat que utilitzi GenAI per crear continguts o tasques administratives hauria de ser transparent, establint un model d’ús honest.


'''Reconèixer els límits'''. Cal conèixer les capacitats i limitacions de les eines d’IA, i adaptar els materials i les avaluacions segons sigui necessari.
'''Reconèixer els límits'''. Cal conèixer les capacitats i limitacions de les eines de GenAI, i adaptar els materials i les avaluacions segons sigui necessari.


==== Impacte específic per disciplina ====
==== Impacte específic segons la disciplina ====
'''Repensar l’avaluació'''. Davant les limitacions actuals de les eines de detecció d’IA, cal considerar formats alternatius d’avaluació que potenciïn habilitats com el pensament crític o la creativitat.
'''Repensar l’avaluació'''. Davant les limitacions actuals de les eines de detecció de l'ús de la GenAI, cal considerar formats alternatius d’avaluació que potenciïn habilitats com el pensament crític o la creativitat.


==== Adaptació de les pràctiques pedagògiques ====
==== Adaptació de les pràctiques pedagògiques ====
'''Mètodes docents innovadors'''. Cal adaptar les estratègies d’ensenyament per aprofitar els punts forts de la GenAI i compensar-ne les debilitats. Per exemple, aprenentatge basat en projectes, exàmens orals, debats, simulacions, i altres activitats que la GenAI no pot replicar fàcilment.
'''Mètodes docents innovadors'''. Cal adaptar les estratègies d’ensenyament per aprofitar els punts forts de la GenAI i compensar-ne les debilitats. Per exemple, aprenentatge basat en projectes, exàmens orals, debats, simulacions i altres activitats que la GenAI no pot replicar fàcilment.


'''Enfocament en habilitats crítiques'''. Cal desenvolupar el pensament crític i analític, preparant l’estudiantat per a un món integrat amb IA.
'''Enfocament en habilitats crítiques'''. Cal desenvolupar el pensament crític i analític, preparant l’estudiantat per a un món integrat amb IA.


=== Avaluació crítica de l'output de GenAI ===
=== Avaluació crítica del resultat generat per la de GenAI ===
Tot i que les tecnologies GenAI poden generar contingut que sembla exacte i apropiat, pot no ser-ho. És fonamental que l’estudiantat practiqui l’anàlisi crítica del contingut generat per IA. Com a docents, podem modelar aquest procés i incorporar-lo com a activitat d’aprenentatge.
Tot i que les tecnologies GenAI poden generar contingut que sembla exacte i apropiat, pot no ser-ho. És fonamental que l’estudiantat practiqui l’anàlisi crítica del contingut generat per IA. Com a docents, podem modelar aquest procés i incorporar-lo com a activitat d’aprenentatge.


Línia 73: Línia 64:


==== Precisió del contingut ====
==== Precisió del contingut ====
Tot i que els models d’IA poden generar textos gramaticalment correctes i aparentment informatius, també poden contenir errors o ser enganyosos.  Cal verificar el contingut amb fonts fiables.
Tot i que els models de GenAI poden generar textos gramaticalment correctes i aparentment informatius, també poden contenir errors o ser enganyosos.  Cal verificar el contingut amb fonts fiables.


==== Consciència dels biaixos ====
==== Consciència dels biaixos ====
Línia 79: Línia 70:


==== Consideracions ètiques ====
==== Consideracions ètiques ====
La GenAI pot crear contingut molt semblant al que generaria una persona, cosa que pot portar a mal ús, com ara la creació de ''deepfakes'' o la difusió de desinformació. Cal respectar els límits ètics i fomentar un ús responsable.
La GenAI pot crear contingut molt semblant al que generaria una persona, cosa que pot portar a ús indegut, com ara la creació de ''deepfakes'' o la difusió de desinformació. Cal respectar els límits ètics i fomentar un ús responsable.


==== Verificació de fonts ====
==== Verificació de fonts ====
Els models com MS Copilot Chat i ChatGPT poden al·lucinar informació incorrecta.  Cal comprovar sempre les fonts i contrastar la informació.
Els models com MS Copilot Chat i ChatGPT poden al·lucinar informació incorrecta.  Cal comprovar sempre les fonts i contrastar la informació.


Considera aquest exemple de cerca d'informació amb MS Copilot Chat:
Considera aquest exemple de cerca d'informació sobre les publicacions del novel·lsta gal·lès John Alwyn Griffiths:
[[Fitxer:John-alwyn-griffiths1.png|alt=Llibres de detectius de John Alwyn Griffiths|center|marc|Llibres de detectius de John Alwyn Griffiths]]
[[Fitxer:John-alwyn-griffiths1.png|alt=Llibres de detectius de John Alwyn Griffiths|center|marc|Llibres de detectius de John Alwyn Griffiths]]
Si demanem la relació de títols, no rectifica:
La resposta és incorrecta però, quan demanem la relació de títols, no rectifica:
[[Fitxer:Ja-griffiths2.png|alt=Les novel·les que afirma erròniament MS Copilot que John Alwyn Griffiths ha publicat.|center|marc|Les novel·les que afirma erròniament MS Copilot que John Alwyn Griffiths ha publicat.]]
[[Fitxer:Ja-griffiths2.png|alt=Les novel·les que afirma erròniament MS Copilot que John Alwyn Griffiths ha publicat.|center|marc|Les novel·les que afirma erròniament MS Copilot que John Alwyn Griffiths ha publicat.]]
Quan li corregim, MS Copilot encerta finalment:
Quan li corregim, dient "Els últims set títols de la llista no existeixen", MS Copilot Chat encerta finalment:
[[Fitxer:Ja-griffiths3.png|alt=Les novel·les reals publicades per John Alwyn Griffiths|center|marc|Les novel·les reals publicades per John Alwyn Griffiths]]
[[Fitxer:Ja-griffiths3.png|alt=Les novel·les reals publicades per John Alwyn Griffiths|center|marc|Les novel·les reals publicades per John Alwyn Griffiths]]


Línia 108: Línia 99:
===Política UVic-UCC sobre l’ús de GenAI i bones pràctiques===
===Política UVic-UCC sobre l’ús de GenAI i bones pràctiques===


En un context de canvis accelerats és poc viable disposar d’una política institucional única sobre l’ús de la GenAI en l’ensenyament, l’aprenentatge o l’avaluació.
En un context de canvis accelerats no és viable disposar d’una política institucional única sobre l’ús de la GenAI en l’ensenyament, l’aprenentatge o l’avaluació.


En el futur és possible que hi hagi una comissió específica UVic-UCC amb responsabilitat per definir l'estratègia i gobernança de la IA a casa nostra. Fins a nou avís, les decisions es prendran a nivell de centre federat, facultat, programa o assignatura, segons el criteri acadèmic, les normes disciplinàries i els objectius pedagògics.
En el futur és possible que hi hagi una comissió específica UVic-UCC amb responsabilitat per definir l'estratègia i governança de la GenAI a casa nostra. Fins a nou avís, les decisions es prendran a nivell de centre federat, facultat, programa o assignatura, segons el criteri acadèmic, les normes disciplinàries i els objectius pedagògics. Cal mencionar aquí la realització d'un creixent nombre d'activitats formatives entorn al Centre d'Innovació i Formació en Educació (CIFE), la Comissió d'Innovació Docent, la Unitat de Docència Universitària i Tecnologia Educativa, i els propis centres docents. 


==== Integritat acadèmica ====
==== Integritat acadèmica ====
Línia 117: Línia 108:
* [https://www.uvic.cat/codi-etic Codi ètic] de l’estudiantat (i tots els membres de la comunitat).  
* [https://www.uvic.cat/codi-etic Codi ètic] de l’estudiantat (i tots els membres de la comunitat).  
* [https://www.uvic.cat/biblioteca/serveis/com-elaborar-un-treball-academic/el-plagi El plagi]. Pàgina de la Biblioteca de conjunt de consells sobre l'elaboració de treballs acadèmics.
* [https://www.uvic.cat/biblioteca/serveis/com-elaborar-un-treball-academic/el-plagi El plagi]. Pàgina de la Biblioteca de conjunt de consells sobre l'elaboració de treballs acadèmics.
* [https://repositori.uvic-ucc.cat/handle/10854/7731 Decàleg per a una intel·ligència artificial (IA) segura en l'entorn d'aprenentatge universitari] (2023). Una guía breu de bones pràctiques, editada pel Vicerectorat d'Ordenació Acadèmica.
* [https://repositori.uvic-ucc.cat/handle/10854/7731 Decàleg per a una intel·ligència artificial (IA) segura en l'entorn d'aprenentatge universitari] (2023). Una guia breu de bones pràctiques, editada pel Vicerectorat d'Ordenació Acadèmica.
* [https://www.uvic.cat/biblioteca/guia-elaborar-citacions-bibliografiques/guia-per-elaborar-citacions-bibliografiques-en-format-apa Guia per elaborar citacions bibliografiques en format APA]. Quan es permet l’ús de GenAI en el treball de l’estudiantat, cal reconèixer-lo i citar-lo adequadament, seguint les pràctiques acadèmiques habituals. Pàgina de la Biblioteca.
* [https://www.uvic.cat/biblioteca/guia-elaborar-citacions-bibliografiques/guia-per-elaborar-citacions-bibliografiques-en-format-apa Guia per elaborar citacions bibliogràfiques en format APA]. Quan es permet l’ús de GenAI en el treball de l’estudiantat, cal reconèixer-lo i citar-lo adequadament, seguint les pràctiques acadèmiques habituals. Pàgina de la Biblioteca.
* [https://repositori.uvic-ucc.cat/bitstream/handle/10854/180330/altres_a2025_declaracio_IA_cat.pdf?sequence=1&isAllowed=y Declaració d’ús d’Intel·ligència Artificial (IA) en els treballs acadèmics i de recerca] (2025). Aquest document de la Biblioteca UVices es fa disponible en versió esborrany. Orientat als estudiants, dóna indicacions de bones pràctiques sobre què s'ha de declarar i com, a l'hora de lliurar treballs amb ús (o no) d'eines de la GenAI.


==== Fomentar la claredat en la pràctica ====
==== Fomentar la claredat en la pràctica ====
Línia 126: Línia 118:
* Incloure orientacions en les guies docents i als intercanvis.
* Incloure orientacions en les guies docents i als intercanvis.
* Considerar el paper de la GenAI en el disseny de les avaluacions, especialment pel que fa a l’originalitat, l’autoria i la transparència.
* Considerar el paper de la GenAI en el disseny de les avaluacions, especialment pel que fa a l’originalitat, l’autoria i la transparència.
* Si es permet l'ús de la GenAI, cal proporcionar unes indicacions sobre l’ús ètic i responsable de la GenAI i com citar-la correctament. El professorat pot incloure orientacions com ara: ''La UVic-UCC valora el potencial educatiu de la IA, però en regula l’ús per garantir-ne una aplicació ètica i responsable. En cada activitat d'avaluació d'aquesta assignatura l'estudiant rebrà informació de les eines IA que es permeten utilitzar i com. L’estudiant ha de seguir aquestes indicacions, citar les eines emprades i identificar clarament els continguts generats per IA, que no es poden presentar com a propis. L’ús inadequat de la IA, com fer-la servir quan no està permesa o no citar-la quan cal, pot considerar-se una irregularitat.''
* Si es permet l'ús de la GenAI, cal proporcionar unes indicacions sobre l’ús ètic i responsable de la GenAI, i com citar l'ús correctament. El professorat pot incloure orientacions com ara: ''La UVic-UCC valora el potencial educatiu de la GenAI, però en regula l’ús per garantir-ne una aplicació ètica i responsable. En cada activitat d'avaluació d'aquesta assignatura l'estudiant rebrà informació de les eines de GenAI que es permeten utilitzar i com. L’estudiant ha de seguir aquestes indicacions, citar les eines emprades i identificar clarament els continguts generats per GenAI, que no es poden presentar com a propis. L’ús inadequat de la GenAI, com fer-la servir quan no està permesa o no citar-la quan cal, pot considerar-se una irregularitat.''


Daniel Stanford ([https://danielstanford.substack.com/p/the-best-ai-syllabus-policies-ive The Best AI Syllabus Policies I’ve Seen So Far], 2024) recomana unes bones pràctiques, que inclouen directrius clares sobre l’ús permès de la IA, consideracions ètiques com la privacitat de dades i els biaixos, i els requisits específics de citació per a contingut generat per IA:
Daniel Stanford ([https://danielstanford.substack.com/p/the-best-ai-syllabus-policies-ive The Best AI Syllabus Policies I’ve Seen So Far], 2024) recomana unes bones pràctiques, que inclouen directrius clares sobre l’ús permès de la IA, consideracions ètiques com la privacitat de dades i els biaixos, i els requisits específics de citació per a contingut generat per la GenAI:


* Si l’ús de la IA està prohibit o és obligatori, explica’n el motiu.
* Si l’ús de la GenAI està prohibit o és obligatori, explica’n el motiu.
* Relaciona l’ús de la IA amb alguna cosa familiar (per exemple, demanar ajuda a un amic o a un tutor).
* Relaciona l’ús de la GenAI amb alguna cosa familiar (per exemple, demanar ajuda a un amic o a un tutor).
* Proporciona exemples d’ús acceptable i inacceptable.
* Proporciona exemples d’ús acceptable i inacceptable.
* Reconeix qüestions ètiques com la privacitat de les dades, els biaixos, la inexactitud, les violacions de la propietat intel·lectual, l’impacte ambiental, etc.
* Reconeix qüestions ètiques com la privacitat de les dades, els biaixos, la inexactitud, les violacions de la propietat intel·lectual, l’impacte ambiental, etc.
* Indica els requisits de documentació i citació de l’ús de la IA. Això pot incloure captures de pantalla, transcripcions, documents amb el control de canvis activat i les directrius de citació APA per a IA.
* Indica els requisits de documentació i citació de l’ús de la GenAI. Això pot incloure captures de pantalla, transcripcions, documents amb el control de canvis activat i les directrius de citació APA per a la GenAI.
* Explica com es gestionarà un ús indegut. Per exemple, si l'equip docent sospita un ús no autoritzat de la GenAI pot exigir que l'estudiant participi en una defensa oral del seu treball lliurat, amb efectes sobre la nota atorgada.  
* Explica com es gestionarà un ús indegut. Per exemple, si l'equip docent sospita un ús no autoritzat de la GenAI pot exigir que l'estudiant participi en una defensa oral del seu treball lliurat, la qual pot afectar la qualificació final.
* Anima l’alumnat a fer preguntes si la política no és clara.
* Anima l’alumnat a fer preguntes si la política no és clara.
[[Fitxer:Semàfor (www.freepik.com).jpg|alt=Semàfor (www.freepik.com)|miniatura|Semàfor (www.freepik.com)]]


'''El sistema del semàfor.''' Algunes institucions recomanen l'ús d'un semàfor per assenyalar als estudiants l'ús permès o no de la GenAI als seus treballs acadèmics. Per exemple, consulta [https://generative-ai.leeds.ac.uk/ai-for-student-education/rag-assessment-categories/ el sistema que es fa servir a la University of Leeds]. Vermell vol dir que l'ús es prohibeix, verd vol dir que es permet o que forma part del procés recomanat, i groc (o ambre) vol dir que es permeten certs usos definits.
'''El sistema del semàfor.''' Algunes institucions recomanen l'ús d'un semàfor per assenyalar als estudiants l'ús permès o no de la GenAI als seus treballs acadèmics. Per exemple, consulta [https://generative-ai.leeds.ac.uk/ai-for-student-education/rag-assessment-categories/ el sistema que emprat a la University of Leeds]. Vermell vol dir que l'ús es prohibeix, verd vol dir que es permet o que forma part del procés recomanat, i groc (o ambre) vol dir que es permeten certs usos definits.
==== Adaptació del sistema d'avaluació tenint en compte la GenAI ====
Si fins ara, hem basat el nostre sistema d'avaluació final d'assignatura en funció d'unes proves de tipus test (opció múltiple), uns problemes per resoldre o unes treballs escrits lliurats, de cop i volta ens trobarem en una situació molt vulnerable. On abans aquestes activitats podien discriminar entre estudiants de diferents nivells de'assoliment, podem trobar que tot l'estudiantat està optant a les màximes notes. I el que és pitjor, ens podem trobar fent feina pesada d'avaluació, que no val res perquè realment estem avaluant les respostes d'una màquina, no pas de l'estudiant.
 
En aquest nou context, la primera opció podria ser un sistema de detecció de l'ús no permès de la GenAI. Si podem dir a l'estudiant infractor, amb tota seguretat, "Has fet aquest treball fent servir ús indegut o no reconegut de la GenIA", ja haurem trobat l'antídot a l'ús inadequat de la GenAI. Les eines de detecció de coincidències banals (de vegades anomenades "detectors de plagi") van fer aquesta funció amb certa soltura fins a l'aparició dels xatbots de GenAI. Però amb l'aparició de la GenAI les coses s'han complicat. Cada text generat per la GenAI és un text original. Per això, els nous sistemes de detecció de text IA es basen en l'estil de redacció. Suposadament, les plataformes de GenAI escriuen de forma diferent del les persones. (De fet, això ja ho sabem. MS Copilot Chat pot escriure un català formalment perfecte. En això sí que és diferencia del humans. On abans un estudiant determinat feia un error de redacció cada 15 paraules, ara ens pot lliurar textos llargs sense cap falta.) Però els nous detectors de text GenAI no són 100% fiables i això els fa inservibles per detectar un possible frau acadèmic. No podem acusar un estudiant d'haver fet un frau probable. Caldria certesa. 
 
Això no vol dir que les activitats que hem fet servir fins ara per avaluar els estudiants no tinguin cap utilitat. Poden ser molt útils com a activitats formatives, sense tenir en compte, o amb poc pes, de cara a l'avaluació final. Però si volem disposar de recursos fiables per a l'avaluació final, cal fer les coses de forma diferent.
 
==== Accions de resiliència i resistència a l'avaluació ====
L'opció més immediata és mantenir el sistema d'avaluació actual però a la vegada millorar la seva seguretat.
 
'''Proves amb paper i bolígraf.''' A la UVic-UCC hi ha dos sistemes en ús general:
 
* Per a respostes redactades, proves anomenades "blue book" en la tradició acadèmica dels Estats Units.
* [https://recursosdocents.uvic.cat/Offline_Quiz Offline Quiz], una activitat Moodle que permet el reconeixement òptic per escaneig de les respostes dels estudiants a proves d'oció múltiple, i el seu processament automàtic.
 
'''Proves en ordinador amb internet capat'''. A la UVic-UCC disposem a les aules d'informàtica i als portàtils compartits de l'entorn Moodle capat [https://recursosdocents.uvic.cat/Safe_Exam_Browser Safe Exam Browser], que permet la configuració de proves en ordinador sense permetre conexions de xarxa no contemplades.
 
==== Noves opcions d'avaluació ====
Ja hem fet esmena anteriorment a diverses opcions d'innovació dsocent, de cara a l'avaluació en temps de GenAI. Aquí recuparem i detallem algunes d'aquestes recomanacions, que en cap cas no són solucions miraculoses. L'enemic real de de l'avaluació fefeient és la massificació. Si els ràtios docent/estudiant i el contacte en situació de pràctiques fos més sostingut, el professorat no tindria dfificultat a l'hora d'avaluar els seus estudiants. El problema neix de la manca de contacte significatiu entre estudiant i docent. Martin Dougiamas, el fundador de Moodle, identifica aquest problema a l'article [https://openedtech.global/thoughts-about-the-impact-of-ai-text-on-assessment/ Thoughts about the impact of AI text on assessment] (2022), on afirma que la clau d'una rigurosa avaluació és "long-term engagement" (contacte i compromés a llarg termini). Però és poc probable que els ràtios millorin aviat.
 
Quines altres opcions tenim? Un recull de propostes molt recent (Kirsty Branch, juliol 2025) és [https://onlinelearning.london.ac.uk/2025/07/01/menu-of-tools-and-resources/ Ensuring assessment survives AI: A menu of tools and resources]. A continuació, fem un recull breu de recomanacions de diverses fonts. 
 
===== Redefinir què s’avalua =====
 
* Centrar-se en el procés més que en el producte final: valorar la capacitat d’anàlisi, recerca, presa de decisions i col·laboració.
* Competències transversals com l’ètica digital, el pensament crític i l’aprenentatge autònom han de guanyar pes.
* Interacció amb la GenAI: no penalitzar-ne l’ús, sinó avaluar com s’utilitza de manera crítica, ètica i reflexiva.
 
===== Canviar com s’avalua =====
 
* Avaluació formativa i contínua: amb feedback regular i seguiment del progrés.
* Portafolis digitals: combinen evidències, reflexions i justificacions d’ús d’eines com MS Copilot Chat. És clau que els continguts del portafolis donin més pes a l'experiència i la reflexió personal, i a la inclusió d'imatges i vídeos del mateix estudiant, i a l'intercanvi amb altres estudiants sobre les seves vivències. Ja no cal donar importància avaluativa a les seccions del portafolis d'explicxació teòrica (que poden generar-se amb la GenAI).
* Activitats d’autenticitat: projectes reals, estudis de cas, resolució de problemes contextualitzats.
* Avaluacions orals o síncrones: entrevistes o defenses per verificar comprensió i autoria.
 
===== Integrar la GenAI com a part del procés =====
 
* Encàrrecs que impliquin l’ús de GenAI: justificar prompts, verificar informació, millorar respostes generades.
* Anàlisi crítica de la IA: detectar errors, comparar respostes, adaptar-les a contextos nous.
* Feedback assistit per IA: tutors digitals que ofereixin comentaris preliminars o simulacions de rol.
 
===== Diversificar les fonts d’evidència =====


* Autoavaluació i coavaluació: fomenten la responsabilitat i la metacognició. A Moodle disposem de diverses eines i activitats que ens poden ajudar a fomentar aquests processos d'avaluació compartida. Consulta l'article [https://recursosdocents.uvic.cat/Activitats_de_l%27aula_Moodle Activitats de l'aula Moodle] per veure detalls de Fòrum, Taller, Peerwork, Wiki, Base de dades, Glossari, StudentQuiz,...
* Entrades reflexives: explicar què s’ha après, com i amb quines eines.
* Microavaluacions freqüents: activitats curtes que redueixen la possibilitat de trampes i donen una imatge més precisa del progrés.


===== Revisar instruments i criteris =====


* Rúbriques centrades en el raonament i l’originalitat, no només en el format.
* Criteris que valorin l’ús adequat de la GenAI: saber quan i com utilitzar-la, i com citar-la correctament.
* Traçabilitat del procés: evidenciar com s’ha generat el contingut i quines fonts s’han consultat.


===== Aspectes ètics i d’equitat =====


* Debat col·lectiu sobre l’ús de la GenAI: establir normes clares amb participació d’estudiants i docents.
'''Lectura recomanada.''' Per a més idees sobre estratègies d'ús de la GenAI en activitats d'avaluació, integrant o mitigant el seu ús, recomanem consultar eCampusOntario. (2023). ''[https://ecampusontario.pressbooks.pub/ccgenerativeai/ Creating and using generative AI in the college classroom]''. eCampusOntario Pressbooks.  
* Garantir l’accessibilitat equitativa a les eines digitals per evitar bretxes socials.
* Evitar la dependència passiva de la IA: fomentar la reflexió crítica i l’autonomia.


===Regulació nacional i internacional de la IA===
===Regulació nacional i internacional de la IA===
Línia 212: Línia 153:
* Prohibicions específiques per a empleats públics (ex. no utilitzar GenAI per generar informació sensible o discriminatòria).
* Prohibicions específiques per a empleats públics (ex. no utilitzar GenAI per generar informació sensible o discriminatòria).
* Fase d’avaluació prèvia abans d’usar eines de GenAI.
* Fase d’avaluació prèvia abans d’usar eines de GenAI.
* Criteris ètics sobre com redactar prompts i com utilitzar els resultats.
* Criteris ètics per a la redacció de prompts i com utilitzar els resultats.
* Valors com la transparència, la no discriminació i la protecció de dades.
* Valors com la transparència, la no discriminació i la protecció de dades.


Cal que el professorat universitari estigui al corrent d’aquestes regulacions en relació amb l’ús de la GenAI a l’aula. Cal vetllar per una integració ètica centrada en les persones, prioritzant valors com la transparència, la inclusió i la responsabilitat en l’ús educatiu de la IA.
Cal que el professorat universitari estigui al corrent d’aquestes regulacions en relació amb l’ús de la GenAI a l’aula. Cal vetllar per una integració ètica centrada en les persones, prioritzant valors com la transparència, la inclusió i la responsabilitat en l’ús educatiu de la IA.
=== Ètica, IA i educació superior. Unes reflexions finals*** ===
Tanquem aquest mòdul amb unes reflexions sobre la intersecció entre la GenAI i l’educació superior. Tot i que el context és complex i en constant evolució, una cosa és clara: com a membres de la comunitat acadèmica, és fonamental comprometre’s críticament amb l’impacte de la GenAI en la docència i amb les qüestions ètiques que comporta.
==== Transparència i responsabilitat ====
* '''Comunicació oberta'''. Cal fomentar un entorn on l’ús de la IA es discuteixi obertament, promovent la transparència.
* '''Divulgació ètica'''. Qualsevol ús de GenAI en treballs acadèmics ha de ser reconegut i citat correctament.
==== El paper del professorat com a expert disciplinari ====
* '''Orientació i supervisió'''. Hem de fer servir la nostra expertesa per guiar l’ús de GenAI, assegurant que enriqueixi l’aprenentatge.
* '''Avaluació crítica'''. Cal avaluar el contingut generat per IA per garantir-ne la qualitat.
==== Comprensió de les limitacions ====
'''Capacitats de la IA'''. Reconèixer que la IA té límits en la comprensió del context, la complexitat humana i les emocions.
En aquest mòdul explorarem la integració pràctica de les eines de la GenAI en l’ensenyament i l’aprenentatge, destacant el seu potencial per optimitzar tasques com la creació de materials docents i avaluacions. Ens centrarem en aplicacions pràctiques, tot subratllant la importància d’una mirada crítica sobre les seves limitacions i riscos per garantir-ne un ús responsable en l’educació superior.
Volem fomentar una perspectiva crítica sobre l’ús de la IA en l’educació, tot classificant les aplicacions de les eines d’IA en tres àrees principals:
* Suport a tasques. Automatització de processos com la generació de qüestionaris, esquemes de classes, resums de textos, etc.
* Millora de l’aprenentatge. Personalització de continguts, explicacions adaptades, simulacions, feedback immediat, etc.
* Suport a l’accessibilitat. Conversió de text a veu, resums simplificats, traduccions, adaptació de materials per a estudiants amb necessitats diverses
=== Suport per a tasques docents amb la GenAI ===
Quan s’aplica adequadament, la GenAI pot tenir un paper important en el suport al personal docent en l’educació superior. Tot i això, cal gestionar amb criteri la seva implementació. Centrar-se exclusivament en l’eficiència pot afectar negativament la qualitat i profunditat de l’educació (Beetham, H. (2024) ''[https://helenbeetham.substack.com/p/never-mind-the-quality-feel-the-speed Never mind the quality, feel the speed.]''). L’objectiu ha de ser fomentar un ús reflexiu i crític de la GenAI en l’àmbit educatiu.
<iframe key="ubiqua" height="800" path="h5p/embed.php?url=https%3A%2F%2Fubiqua.uvic.cat%2Fpluginfile.php%2F280836%2Fmod_h5pactivity%2Fpackage%2F0%2Funit-3-task-support-8.h5p&component=mod_h5pactivity" />
Exemples d’ús de la GenAI per al suport a tasques docents
També podem fer servir la GenAI per a divbersos altres tasques:
També podem fer servir la GenAI per a diversos altres tasques:
*Creació d’esquemes de classes o presentacions
*Redacció de correus electrònics o comunicacions administratives
*Resum de textos acadèmics
*Traducció o adaptació de materials docents
==== Consideracions abans d’utilitzar GenAI per al suport a tasques ====
* '''Transparència amb l’estudiantat'''. Cal comunicar clarament l’ús de GenAI en materials docents o avaluacions, tant en el pla docent com a classe. Aquesta transparència genera confiança i fomenta una comprensió compartida del paper de la IA.
* '''Verificació del contingut generat'''. La GenAI pot generar informació incorrecta (“al·lucinacions”). Cal verificar sempre el contingut abans d’utilitzar-lo a l’aula.
* '''Inclusivitat i diversitat'''. Tot i que la GenAI pot ajudar en el disseny de cursos, cal avaluar els riscos d’exclusió o malentès.
* '''Desplegament crític'''. Cal reflexionar sobre com la GenAI pot servir els objectius docents i les necessitats específiques de la nostra disciplina. L’objectiu no és només millorar l’eficiència, sinó també preservar la qualitat educativa.
=== Millora de l’aprenentatge amb GenAI ===
Integrar la GenAI en l’ensenyament va més enllà del suport a tasques docents: ofereix noves oportunitats per implicar l’estudiantat i millorar la seva comprensió. En aquesta secció explorem com la GenAI pot millorar els resultats d’aprenentatge mitjançant aplicacions pràctiques i reflexió crítica. En el millor dels casos, la GenAI pot ajudar a desenvolupar la capacitat de pensament crític i estructurat de l’estudiantat. Les seves limitacions —com la generació d’informació incorrecta— també poden convertir-se en oportunitats d’aprenentatge, fomentant l’anàlisi i la reflexió crítica.
Cal tenir en compte que la GenAI és una eina potent en mans de l'estudiant. Els exemples que donem a continuació estan disponibles com a propostes del professorat per estan igualment disponibles per als estudiants de forma autònoma. L'estudiant interessat pot personalitzar totes aquestes propostes d'iniciativa pròpia.
===== Exemples d’ús per a la millora de l’aprenentatge =====
'''Adversari socràtic'''. Utilitza la GenAI com a oponent en debats per desafiar les idees de l’estudiantat i fomentar el pensament crític.
'''Motor de possibilitats'''. Fes servir la GenAI per generar múltiples perspectives o solucions a un problema, estimulant la creativitat i la resolució de problemes.
'''Assessor'''. Utilitza la GenAI com a suport per aprofundir en continguts, oferint preguntes orientadores i explicacions addicionals.
'''Crítica de contingut IA'''. Demana a l’estudiantat que revisi i millori textos generats per IA, desenvolupant habilitats d’anàlisi i avaluació.
'''Identificació de buits de coneixement'''. Fes que la GenAI expliqui un procés i que l’estudiantat detecti i completi les parts que falten.
'''Tutor particular'''. Ofereix experiències d’aprenentatge personalitzades, adaptades al ritme i estil de cada estudiant.
'''Coach de col·laboració'''. En projectes en grup, la GenAI pot facilitar la col·laboració, suggerint idees i guiant el procés.
'''Exploració'''. Permet a l’estudiantat explorar dades i continguts mitjançant preguntes i interacció activa.
En aquests casos que s'utilitza la GenAI per articular experiències d'aprenentatge serà imprescindible, si el professorat vol supervisar el procés, que els estudiants comparteixin el detall de les seves converses amb la GenAI, juntament amb les seves reflexions sobvre l'ús. La integració reflexiva de la GenAI en l’educació requereix un equilibri entre el seu potencial i les seves limitacions. Aplicada amb criteri, pot enriquir l’experiència d’aprenentatge sense comprometre la qualitat ni la profunditat dels continguts educatius.***(Més exemplkes. p.e. Wharton, Ontario)
=== Suport a l'accessibilitat amb GenAI ===
L’accessibilitat en l’educació superior és essencial per fomentar un entorn acadèmic inclusiu, assegurant que tot l’estudiantat —incloses les persones amb diversitat funcional— tingui igualtat d’accés a les experiències, recursos i entorns d’aprenentatge. L’objectiu és eliminar barreres que puguin dificultar la participació plena en les activitats educatives.
Al llarg dels últims anys, la tecnologia ha estat clau per millorar l’accessibilitat, amb eines com ara lectors de pantalla, plataformes d’aprenentatge adaptatiu i eines d’IA com Grammarly (encara només en anglès) o Microsoft Office, que ajuden en tasques d’escriptura i presentació, millorant la llegibilitat i comprensió dels continguts. UNESCO [https://www.unesco.org/es/digital-education/artificial-intelligence reconeix el potencial de la IA] per contribuir a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible 4 (ODS 4): garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat per a tothom.
A continuació oferim uns exemples de l'ús de la GenAI per millorar l'accessibilitat.
==== Traducció i resum d’informació ====
Traducció automàtica a diversos idiomes per facilitar l’accés a estudiants multilingües. Resums de textos complexos per fer-los més comprensibles.
[[Fitxer:Prompt-I-saw-this-today-what-does-it-mean-2-1024x576.png|alt=Foto amb text|center|marc|ChatGPT tradueix i explica una foto. Font: https://ucddublin.pressbooks.pub/facultyresource/]]
==== Simplificació de continguts complexos ====
Explicació de gràfics, dades o conceptes especialitzats en un llenguatge més accessible.
[[Fitxer:Prompt-I-saw-this-today-what-does-it-mean-1-1024x576.png|center|marc|ChatGPT explica una gràfica (<nowiki>https://www.ncri.ie/sites/ncri/files/pubs/NCRI_AnnualStatisticalReport_2022.pdf</nowiki>) (Font: https://ucddublin.pressbooks.pub/facultyresource/)]]
==== Clarificació de termes i conceptes ====
Podem fer servir la IA per rebre explicacions de conceptes i termes difícils, actuant com un tutor a demanda.
[[Fitxer:Prompt-I-saw-this-today-what-does-it-mean-3-1024x576.png|alt=ChatGPT explica unes expressions complexes.|center|marc|Google Gemini explica unes expressions complexes. (Font: https://ucddublin.pressbooks.pub/facultyresource/)]]
==== Organització d’idees ====
Podem demanar ajuda per convertir idees desordenades en textos estructurats (per exemple, plans de lliçó o redaccions).
[[Fitxer:Screenshot-2024-02-21-at-13.20.50.png|alt=Apunts docents.|center|marc|Apunts docents. (Font: https://ucddublin.pressbooks.pub/facultyresource/)]]
[[Fitxer:Screenshot-2024-02-21-at-13.21.04-768x642.png|alt=ChatGPT converteix els apunts en una proposta de sessió de classe.|center|marc|ChatGPT converteix els apunts en una proposta de sessió de classe. (Encara caldria més feina...) (Font: https://ucddublin.pressbooks.pub/facultyresource/)]]
==== Gestió del temps i de tasques ====
Creació de plans estructurats i guies per iniciar tasques, especialment útil per a estudiants neurodivergents (amb condicions com ara dislexia, dispraxia, TDAH). Es pot modificar el prompt per ajudar a estudiants específics. En l'exemple següent una estudiant TDAH demana ajuda per afrontar un treball de classe.
<blockquote>Prompt: Haig de fer una ressenya i opinió escrita en català del vídeo TED de Ken Robinson "Do schools kill creativity?" llargada 450 - 500 paraules. (Ja em coneixes d'altres converses. Tinc TDAH i necessito tenir les coses molt clares per poder actuar. Suggereix un plan de treball breu, sense entrar en molts detalls (unes 100 paraules).  </blockquote>
[[Fitxer:Ken2.png|alt=Planning suggerit per MS Copilot Chat|center|marc|Planning suggerit per MS Copilot Chat]]
Veiem aquí com Copilot acaba oferint fer un esborrany complet del treball. Segurament això fomentaria la còpia banal de contionguts generats automàticament, en lloc del pensament crític i creatiu de l'estudiant. Els riscos són evidents.
En el següent vídeo podem sentir unes idees sobre l'ús de ChatGPT amb estudiants neurodivergents. (Activa els subtítols traduïts, si cal.)
<iframe key="youtube" path="/embed/hFui2EfjGlo?si=NQaXP7J6kgdzfG-Q"/>
L’ús de la intel·ligència artificial en l’educació pot afavorir l’accessibilitat, especialment per a estudiants amb TDAH. Melo (2023) destaca com ChatGPT pot ajudar a millorar la concentració i l’organització, oferint experiències d’aprenentatge més eficients. No obstant això, Wallbank (2024) adverteix que la gran quantitat d’eines disponibles pot provocar una sobrecàrrega cognitiva, dificultant el procés d’aprenentatge. Això evidencia la necessitat d’un enfocament equilibrat i d’una recerca contínua per garantir una integració eficaç i respectuosa de la IA. A més, cal tenir en compte que el cost de la tecnologia, l’accés a internet i la competència digital poden limitar l’ús equitatiu d’aquestes eines. En el cas de la UVic-UCC, això vol dir centrar l'ús de la GenAI en MS Copilot Chat, que tot membre de la comuniutat té disponible al seu espai de Campus Virtual. Cal assegurar que cap estudiant quedi enrere. Cal fomentar el debat i reconèixer i integrar el paper de la IA com a tecnologia assistiva, promovent entorns d’aprenentatge més inclusius i accessibles.
Referències
* Melo, M. (2023). [https://www.insidehighered.com/opinion/views/2023/02/28/chatgpt-can-help-students-and-faculty-adhd-opinion ChatGPT as an Assistive Technology]. Inside Higher Ed 
* Wallbank, A. (2024). [https://www.timeshighereducation.com/campus/adhd-higher-education-digital-learning-making-it-worse ADHD in higher education: Is Digital Learning making it worse?] Times Higher Education
'''Eina complementària'''. La IA ha de complementar, no substituir, els elements humans de l’ensenyament.
==== Equilibri entre política institucional i ètica personal ====
'''Marc institucional'''. Complir amb les polítiques de la universitat, però també reflexionar sobre els valors personals i professionals.
'''Decisions ètiques'''. Promoure una presa de decisions que vagi més enllà del compliment normatiu.
==== Incorporació de l’ètica al currículum ====
'''Marc ètic'''. Integrar l’ètica en el currículum a través de nou àrees clau per preparar l’estudiantat per als reptes ètics futurs. Un bon punt de partida és [https://leonfurze.com/2023/01/26/teaching-ai-ethics/ Teaching AI Ethics] (2023) de Leon Furze, una guia per integrar l’ètica de la IA en el currículum educatiu.


===Comprova els teus coneixements===
===Comprova els teus coneixements===

Revisió de 09:59, 20 jul 2025

Preocupacions ètiques per l’ús de la GenAI en l’educació superior

Tot i que la innovació i creativitat de la IA generativa és estimulant, aquests sistemes no estan exempts de limitacions ni de reptes ètics. Alguns d’aquests desafiaments són específics del context universitari —com la integritat acadèmica— mentre que d’altres tenen implicacions més àmplies per a les comunitats, el medi ambient i la humanitat en general.

Limitacions i riscos generals de la GenAI

Font: Paul R. MacPherson, Institute for Leadership, Innovation and Excellence in Teaching. (CC BY 4.0)


A continuació, resumim alguns dels riscos identificats en anglès a la infografia interactiva anterior.

Desinformació i al·lucinacions. Els models poden generar informació incorrecta o inventada, que pot semblar creïble però no és veraç.

Biaixos i discriminació. Els models poden reproduir o amplificar biaixos presents en les dades amb què han estat entrenats.

Impacte ambiental. L’entrenament i ús de models de gran escala requereix una gran quantitat de recursos computacionals i energia.

Dependència tecnològica. L’ús excessiu de GenAI pot reduir la capacitat crítica i creativa de l’estudiantat si no es guia adequadament.

Privacitat i seguretat de dades. Hi ha riscos associats a la recopilació, emmagatzematge i ús de dades personals o sensibles.

Desigualtat d’accés. No tot l’estudiantat té el mateix accés a eines d’IA, cosa que pot ampliar les bretxes educatives.

En l’àmbit universitari, cal tenir en compte:

Integritat acadèmica. L’ús de GenAI pot facilitar el plagi o la manca d’autoria pròpia si no s’utilitza de manera responsable.

Avaluació justa. Cal revisar com es dissenyen les activitats i avaluacions per garantir que reflecteixin l’aprenentatge real.

Transparència. Tant el professorat com l’estudiantat han de ser clars sobre quan i com s’utilitza la GenAI.

Gestionant els reptes ètics de la GenAI

El diàleg obert i la transparència són claus per abordar els reptes i oportunitats que la GenAI presenta en els entorns d’ensenyament i aprenentatge. A continuació presentem estratègies pràctiques per garantir que l’ús de la GenAI s’alineï amb un compromís ètic, tenint en compte l’impacte en diferents disciplines i adaptant les pràctiques pedagògiques en conseqüència.

Responsabilitat compartida i diàleg

Esforç col·lectiu. L’ús ètic de la GenAI és responsabilitat de tot el col·lectiu educatiu: professorat, estudiantat i personal tècnic. Cal fomentar un entorn on tothom entengui el seu paper en el manteniment d’estàndards ètics.

Implicar l’estudiantat. Parlar de l’ús i l’impacte de la GanAI pot fomentar una cultura d’integritat i ús responsable. L’estudiantat ha de conèixer tant les possibilitats com les limitacions de la GenAI.

Transparència i consciència

Comunicació oberta. El professorat que utilitzi GenAI per crear continguts o tasques administratives hauria de ser transparent, establint un model d’ús honest.

Reconèixer els límits. Cal conèixer les capacitats i limitacions de les eines de GenAI, i adaptar els materials i les avaluacions segons sigui necessari.

Impacte específic segons la disciplina

Repensar l’avaluació. Davant les limitacions actuals de les eines de detecció de l'ús de la GenAI, cal considerar formats alternatius d’avaluació que potenciïn habilitats com el pensament crític o la creativitat.

Adaptació de les pràctiques pedagògiques

Mètodes docents innovadors. Cal adaptar les estratègies d’ensenyament per aprofitar els punts forts de la GenAI i compensar-ne les debilitats. Per exemple, aprenentatge basat en projectes, exàmens orals, debats, simulacions i altres activitats que la GenAI no pot replicar fàcilment.

Enfocament en habilitats crítiques. Cal desenvolupar el pensament crític i analític, preparant l’estudiantat per a un món integrat amb IA.

Avaluació crítica del resultat generat per la de GenAI

Tot i que les tecnologies GenAI poden generar contingut que sembla exacte i apropiat, pot no ser-ho. És fonamental que l’estudiantat practiqui l’anàlisi crítica del contingut generat per IA. Com a docents, podem modelar aquest procés i incorporar-lo com a activitat d’aprenentatge.

Segons Humber College cal tenir en compte els següents criteris essencials:

Precisió del contingut

Tot i que els models de GenAI poden generar textos gramaticalment correctes i aparentment informatius, també poden contenir errors o ser enganyosos. Cal verificar el contingut amb fonts fiables.

Consciència dels biaixos

La GenAI pot generar contingut esbiaixat (per gènere, raça, cultura, capacitats, etc.). Cal avaluar el text per detectar possibles discriminacions o estereotips.

Consideracions ètiques

La GenAI pot crear contingut molt semblant al que generaria una persona, cosa que pot portar a ús indegut, com ara la creació de deepfakes o la difusió de desinformació. Cal respectar els límits ètics i fomentar un ús responsable.

Verificació de fonts

Els models com MS Copilot Chat i ChatGPT poden al·lucinar informació incorrecta. Cal comprovar sempre les fonts i contrastar la informació.

Considera aquest exemple de cerca d'informació sobre les publicacions del novel·lsta gal·lès John Alwyn Griffiths:

Llibres de detectius de John Alwyn Griffiths
Llibres de detectius de John Alwyn Griffiths

La resposta és incorrecta però, quan demanem la relació de títols, no rectifica:

Les novel·les que afirma erròniament MS Copilot que John Alwyn Griffiths ha publicat.
Les novel·les que afirma erròniament MS Copilot que John Alwyn Griffiths ha publicat.

Quan li corregim, dient "Els últims set títols de la llista no existeixen", MS Copilot Chat encerta finalment:

Les novel·les reals publicades per John Alwyn Griffiths
Les novel·les reals publicades per John Alwyn Griffiths

Parlem amb els estudiants

Cal fomentar l’anàlisi del contingut generat per IA. Podem començar amb preguntes com:

  • Quina informació es presenta en el text? Quina informació falta en el text? Per què creus que falta aquesta informació?
  • Quin tipus de llenguatge i elecció de paraules s'utilitzen per transmetre idees i informació en el text? Com són diferents o similars aquestes eleccions lingüístiques respecte a la manera com escriuen els humans? Per què creus que és així?
  • Quin és el públic objectiu del text? Com ho saps?
  • Quina fiabilitat, precisió i credibilitat té el text? Com ho has determinat?
  • Quines fonts, si n'hi ha, s'han citat? Com d'exactes i rellevants són aquestes fonts?
  • Quins biaixos hi ha en el text? Per què podrien existir?
  • Quines podrien ser les fonts originals utilitzades per generar aquest text? Fes una cerca a Internet i mira si pots trobar les fonts originals.
  • Quines fonts es podrien utilitzar per verificar aquesta informació?
  • Hi ha algun biaix evident en aquest text?
  • Aquest contingut és èticament acceptable per al seu ús acadèmic?
  • Què falta o què podria estar mal interpretat?

Política UVic-UCC sobre l’ús de GenAI i bones pràctiques

En un context de canvis accelerats no és viable disposar d’una política institucional única sobre l’ús de la GenAI en l’ensenyament, l’aprenentatge o l’avaluació.

En el futur és possible que hi hagi una comissió específica UVic-UCC amb responsabilitat per definir l'estratègia i governança de la GenAI a casa nostra. Fins a nou avís, les decisions es prendran a nivell de centre federat, facultat, programa o assignatura, segons el criteri acadèmic, les normes disciplinàries i els objectius pedagògics. Cal mencionar aquí la realització d'un creixent nombre d'activitats formatives entorn al Centre d'Innovació i Formació en Educació (CIFE), la Comissió d'Innovació Docent, la Unitat de Docència Universitària i Tecnologia Educativa, i els propis centres docents.

Integritat acadèmica

L’ús de la GenAI ha d’estar sempre alineat amb els valors acadèmics fonamentals de la UVic-UCC. Els documents clau són:

Fomentar la claredat en la pràctica

Per garantir un ús just i coherent de la GenAI cal que el professorat tingui en compte els següents aspectes:

  • Comunicar clarament a l’estudiantat què està permès i què no.
  • Incloure orientacions en les guies docents i als intercanvis.
  • Considerar el paper de la GenAI en el disseny de les avaluacions, especialment pel que fa a l’originalitat, l’autoria i la transparència.
  • Si es permet l'ús de la GenAI, cal proporcionar unes indicacions sobre l’ús ètic i responsable de la GenAI, i com citar l'ús correctament. El professorat pot incloure orientacions com ara: La UVic-UCC valora el potencial educatiu de la GenAI, però en regula l’ús per garantir-ne una aplicació ètica i responsable. En cada activitat d'avaluació d'aquesta assignatura l'estudiant rebrà informació de les eines de GenAI que es permeten utilitzar i com. L’estudiant ha de seguir aquestes indicacions, citar les eines emprades i identificar clarament els continguts generats per GenAI, que no es poden presentar com a propis. L’ús inadequat de la GenAI, com fer-la servir quan no està permesa o no citar-la quan cal, pot considerar-se una irregularitat.

Daniel Stanford (The Best AI Syllabus Policies I’ve Seen So Far, 2024) recomana unes bones pràctiques, que inclouen directrius clares sobre l’ús permès de la IA, consideracions ètiques com la privacitat de dades i els biaixos, i els requisits específics de citació per a contingut generat per la GenAI:

  • Si l’ús de la GenAI està prohibit o és obligatori, explica’n el motiu.
  • Relaciona l’ús de la GenAI amb alguna cosa familiar (per exemple, demanar ajuda a un amic o a un tutor).
  • Proporciona exemples d’ús acceptable i inacceptable.
  • Reconeix qüestions ètiques com la privacitat de les dades, els biaixos, la inexactitud, les violacions de la propietat intel·lectual, l’impacte ambiental, etc.
  • Indica els requisits de documentació i citació de l’ús de la GenAI. Això pot incloure captures de pantalla, transcripcions, documents amb el control de canvis activat i les directrius de citació APA per a la GenAI.
  • Explica com es gestionarà un ús indegut. Per exemple, si l'equip docent sospita un ús no autoritzat de la GenAI pot exigir que l'estudiant participi en una defensa oral del seu treball lliurat, la qual pot afectar la qualificació final.
  • Anima l’alumnat a fer preguntes si la política no és clara.
Semàfor (www.freepik.com)
Semàfor (www.freepik.com)

El sistema del semàfor. Algunes institucions recomanen l'ús d'un semàfor per assenyalar als estudiants l'ús permès o no de la GenAI als seus treballs acadèmics. Per exemple, consulta el sistema que emprat a la University of Leeds. Vermell vol dir que l'ús es prohibeix, verd vol dir que es permet o que forma part del procés recomanat, i groc (o ambre) vol dir que es permeten certs usos definits.



Lectura recomanada. Per a més idees sobre estratègies d'ús de la GenAI en activitats d'avaluació, integrant o mitigant el seu ús, recomanem consultar eCampusOntario. (2023). Creating and using generative AI in the college classroom. eCampusOntario Pressbooks.

Regulació nacional i internacional de la IA

El ràpid desenvolupament de les tecnologies d’IA ha generat preocupació i debat a escala global. Tant a Europa com a Espanya i Catalunya s’estan implementant marcs normatius per garantir un ús segur, ètic i centrat en les persones.

  • Llei d’IA de la Unió Europea (EU AI Act) És la primera llei integral sobre IA a Europa. Va entrar en vigor l’agost de 2024. Enfocament basat en el risc:
    • Risc inacceptable (prohibits): com el reconeixement biomètric en temps real, la puntuació social o la manipulació subliminal.
    • Alt risc: com l’ús en educació, ocupació, serveis públics o aplicacions mèdiques.
    • Risc limitat i risc mínim: amb requisits més lleugers o sense regulació específica.

A Espanya, l'ús de la Intel·ligència Artificial Generativa (GenAI) està començant a regular-se amb criteris ètics i normatius específics, tant a nivell estatal com autonòmic. L'Anteproyecto de Ley para el buen uso y gobernanza de la IA (2025) busca garantir un ús ètic, inclusiu i beneficiós de la IA. Aquesta llei estableix límits als usos perjudicials de la IA, regula els sistemes d'alt risc i promou la protecció dels drets digitals i la transparència. Així Espanya alinea la seva legislació amb el reglament europeu d’IA, aprovat el 2024.

A Catalunya la Generalitat ha aprovat uns criteris per a l’ús responsable de la GenAI en l’administració pública. Aquests criteris inclouen

  • Prohibicions específiques per a empleats públics (ex. no utilitzar GenAI per generar informació sensible o discriminatòria).
  • Fase d’avaluació prèvia abans d’usar eines de GenAI.
  • Criteris ètics per a la redacció de prompts i com utilitzar els resultats.
  • Valors com la transparència, la no discriminació i la protecció de dades.

Cal que el professorat universitari estigui al corrent d’aquestes regulacions en relació amb l’ús de la GenAI a l’aula. Cal vetllar per una integració ètica centrada en les persones, prioritzant valors com la transparència, la inclusió i la responsabilitat en l’ús educatiu de la IA.

Comprova els teus coneixements

Basat en una activitat original d'Andrew Woods, 2024. (CC BY-NC 4.0).