Accions

Estudi de casos: diferència entre les revisions

De URecursos

Cap resum de modificació
 
(8 revisions intermèdies per 2 usuaris que no es mostren)
Línia 1: Línia 1:
{{Template:ModelFormacio}}
{{Template:ModelFormacio}}
=== Què és ===
=== Què és ===
El mètode del cas és una tècnica d'aprenentatge basada en la participació activa, cooperativa i en el diàleg democràtic dels estudiants sobre una situació real en què s'analitza un problema específic, per tal d'arribar a una conceptualització experiencial i fer una cerca de solucions eficaces. L’objectiu del mètode de l’estudi de casos és comprendre en profunditat una situació en el seu context natural i complex. No pretén que l’estudiantat trobi la solució ideal, sinó que aprengui a resoldre situacions en equip, afavorir la percepció de la realitat, la reflexió personal, la capacitat d'anàlisi i l'assumpció de riscos.  
L’'''Estudi de casos''' com a metodologia educativa té les seves arrels en el segle XIX, especialment a les escoles de dret dels Estats Units. La '''Harvard Law School''' va ser una de les primeres institucions a adoptar aquesta estratègia a finals del segle XIX, impulsada per '''Christopher C. Langdell''', que proposava analitzar casos reals per formar juristes amb una visió pràctica del dret. El mètode del cas és una tècnica d'aprenentatge basada en la participació activa i cooperativa i, també, en el diàleg democràtic dels estudiants en relació amb una situació real. S'analitza un problema específic, per tal d'arribar a una conceptualització experiencial i fer una cerca de solucions eficaces. L’objectiu del mètode de l’estudi de casos és comprendre en profunditat una situació en el seu context normal. No pretén que l’estudiantat trobi la solució ideal, sinó que aprengui a resoldre situacions en equip, afavorir la percepció de la realitat, la reflexió personal, la capacitat d'anàlisi i l'assumpció de riscos. El treball en equip és una peça clau en aquest procés, ja que permet contrastar punts de vista, compartir responsabilitats i construir coneixement de manera col·lectiva'''.'''  Actualment s'utilitza en universitats de tot el món i en gairebé totes les disciplines.      
 
L’estudi de casos és una de les metodologies més conegudes. Es va iniciar a Harvard el 1914 i, actualment s'utilitza en universitats de tot el món i en gairebé totes les disciplines.  


==== Fases ====
==== Fases ====
Línia 9: Línia 7:
# Presentació del cas
# Presentació del cas
# Lectura i preparació individual
# Lectura i preparació individual
# Discussió en grups petits
# Debat en grups petits
# Posada en comú en grup gran
# Posada en comú


=== Què hem de tenir en compte ===
=== Què hem de tenir en compte ===
Un bon cas ha de ser:
Un bon cas ha de ser:


· '''Versemblant''': de manera que el seu argument sigui possible, que deixi la impressió que algú ho ha viscut.
* '''Realista'''. Cal fugir de l'artificialitat.
 
* '''Provocador'''. El cas ha d'estimular la curiositat i convidar a l'anàlisi de la situació.
· '''Provocador''': que la història que explica estimuli la curiositat i convidi a l'anàlisi dels seus personatges.
* '''Concís'''. Cal evitar adorns literaris o excés de tecnicismes.
 
* '''Proper'''. L'estudiant ha de poder entendre la situació i el context.
· '''Concís''': sense adorns literaris ni excés de tecnicismes que esdevinguin pesats.
 
· '''Proper''': amb narracions i psicologies de l'entorn més pròxim, de la pròpia cultura.




Per avaluar el progrés dels estudiants, és útil dividir les habilitats d'un anàlisi de casos en tres parts: identificació dels fets, identificació del problema i solució del mateix.
Per avaluar el progrés dels estudiants, és útil dividir les habilitats d'un anàlisi de casos en tres parts: identificació dels fets, identificació del problema i solució del mateix. A l'hora de plantejar un aprenentatge basat en l'estudi de casos podem trobar alguns '''inconvenients''':


Per tant, l'avaluació de l'estudiant es basa en la mesura en què explicita les seves preguntes, el seu procés d'informació i les seves solucions.
* Els grups d'estudiants nombrosos presenten un repte afegit al professorat. Es pot treballar en grups amb el mateix cas o amb casos diferents. i, per tant, es pot perdre el control del grup.
 
* Els estudiants més joves poden perdre's en la tasca de resoldre el cas.
A l'hora de plantejar un aprenentatge basat en l'estudi de casos podem trobar alguns '''inconvenients''', com:
* L'avaluació pot ser complexa i difícil. Una opció és fer servir rúbriques.
 
* Els alumnes poden percebre poca relació entre el cas i els continguts d'aprenentatge del curs.
 
. Els grups d'estudiants solen ser nombrosos i, per tant, es pot perdre el control del grup.
 
· Els estudiants, sobretot els més joves, poden perdre's en la tasca de resoldre el cas i oblidar els seus objectius d'aprenentatge.
 
· Dissenyar una avaluació vàlida pot semblar complex i difícil en el mètode de casos.
 
· Els alumnes poden percebre poca relació entre el cas i els continguts d'aprenentatge del curs.


=== Altres informacions i ajudes d'interès ===
=== Altres informacions i ajudes d'interès ===


La metodologia que es descriu en aquesta pàgina és a tall informatiu. No és ni una recomanació ni una obligació fer servir aquesta metodologia. Les activitats docents formen part de la responsabilitat dels equips docents, sota la supervisió de la coordinació de titulació i d'acord amb les pautes generals marcades pel [[Model de formació de la UVic-UCC]].


[https://youtu.be/UWFaXRAiWOo?si=323zOF78ijWlh5px metodologies d'ensenyament-aprenentatge de la UPF. Estudi de cas] (Vídeo de 4:52 minuts de la UPF)
* [https://youtu.be/UWFaXRAiWOo?si=323zOF78ijWlh5px Metodologies d'ensenyament-aprenentatge de la UPF. Estudi de cas] (Vídeo de 4:52 minuts de la UPF)
 
* Dirección de Investigación y Desarrollo Educativo. (s. f.). ''Las estrategias y técnicas didácticas en el rediseño: El estudio de casos como técnica didáctica''. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. [https://sitios.itesm.mx/va/dide2/tecnicas didacticas/casos/casos.pdf https://sitios.itesm.mx/va/dide2/tecnicas_didacticas/casos/casos.pdf]
El estudio de casos como técnica didáctica- Dirección de Investigación y Desarrollo Educativo Vicerrectoría Académica''', Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey'''

Revisió de 07:56, 23 maig 2025

Què és

L’Estudi de casos com a metodologia educativa té les seves arrels en el segle XIX, especialment a les escoles de dret dels Estats Units. La Harvard Law School va ser una de les primeres institucions a adoptar aquesta estratègia a finals del segle XIX, impulsada per Christopher C. Langdell, que proposava analitzar casos reals per formar juristes amb una visió pràctica del dret. El mètode del cas és una tècnica d'aprenentatge basada en la participació activa i cooperativa i, també, en el diàleg democràtic dels estudiants en relació amb una situació real. S'analitza un problema específic, per tal d'arribar a una conceptualització experiencial i fer una cerca de solucions eficaces. L’objectiu del mètode de l’estudi de casos és comprendre en profunditat una situació en el seu context normal. No pretén que l’estudiantat trobi la solució ideal, sinó que aprengui a resoldre situacions en equip, afavorir la percepció de la realitat, la reflexió personal, la capacitat d'anàlisi i l'assumpció de riscos. El treball en equip és una peça clau en aquest procés, ja que permet contrastar punts de vista, compartir responsabilitats i construir coneixement de manera col·lectiva. Actualment s'utilitza en universitats de tot el món i en gairebé totes les disciplines.

Fases

  1. Presentació del cas
  2. Lectura i preparació individual
  3. Debat en grups petits
  4. Posada en comú

Què hem de tenir en compte

Un bon cas ha de ser:

  • Realista. Cal fugir de l'artificialitat.
  • Provocador. El cas ha d'estimular la curiositat i convidar a l'anàlisi de la situació.
  • Concís. Cal evitar adorns literaris o excés de tecnicismes.
  • Proper. L'estudiant ha de poder entendre la situació i el context.


Per avaluar el progrés dels estudiants, és útil dividir les habilitats d'un anàlisi de casos en tres parts: identificació dels fets, identificació del problema i solució del mateix. A l'hora de plantejar un aprenentatge basat en l'estudi de casos podem trobar alguns inconvenients:

  • Els grups d'estudiants nombrosos presenten un repte afegit al professorat. Es pot treballar en grups amb el mateix cas o amb casos diferents. i, per tant, es pot perdre el control del grup.
  • Els estudiants més joves poden perdre's en la tasca de resoldre el cas.
  • L'avaluació pot ser complexa i difícil. Una opció és fer servir rúbriques.
  • Els alumnes poden percebre poca relació entre el cas i els continguts d'aprenentatge del curs.

Altres informacions i ajudes d'interès

La metodologia que es descriu en aquesta pàgina és a tall informatiu. No és ni una recomanació ni una obligació fer servir aquesta metodologia. Les activitats docents formen part de la responsabilitat dels equips docents, sota la supervisió de la coordinació de titulació i d'acord amb les pautes generals marcades pel Model de formació de la UVic-UCC.