Usos emergents de la GenAI en educació: diferència entre les revisions
De URecursos
Cap resum de modificació |
|||
(Hi ha 10 revisions intermèdies del mateix usuari que no es mostren) | |||
Línia 1: | Línia 1: | ||
{{Template:GenAI_a_la_UVic-UCC}} | |||
__TOC__ | __TOC__ | ||
En aquest mòdul final, ens centrem en les implicacions futures i els avenços actuals de la IA en l’educació superior, destacant com aquests desenvolupaments poden influir tant en la docència com en la recerca. | En aquest mòdul final, ens centrem en les implicacions futures i els avenços actuals de la IA en l’educació superior, destacant com aquests desenvolupaments poden influir tant en la docència com en la recerca. | ||
* '''IA personalitzada''' (agents de MS Copilot, | ===Usos emergents de la GenAI=== | ||
* '''IA amb RAG'''. La IA amb RAG (Retrieval-Augmented Generation) és una tècnica que combina la | * '''IA personalitzada''' (agents de MS Copilot, GPTs personalitzats). Moltes plataformes de GenAI ara permeten crear models adaptats a necessitats específiques, millorant la rellevància i eficiència en entorns professionals i educatius. | ||
* '''IA amb RAG'''. La IA amb RAG (Retrieval-Augmented Generation) és una tècnica que combina la cerca d'informació en documents o bases de dades i la generació de respostes amb intel·ligència artificial per crear LLM locals. Les respostes seran més precises i actualitzades, especialment en temes complexos o canviants, com ara processos de matrículació. | |||
* '''IA multimodal avançada.''' Integració de text, veu, imatge i vídeo en una sola eina. | * '''IA multimodal avançada.''' Integració de text, veu, imatge i vídeo en una sola eina. | ||
* '''Assistents intel·ligents i col·laboratius.''' IA que ajuda en tasques com la redacció, la recerca, la presa de decisions i la gestió del coneixement, amb capacitats de raonament més profund. | * '''Assistents intel·ligents i col·laboratius.''' IA que ajuda en tasques com la redacció, la recerca, la presa de decisions i la gestió del coneixement, amb capacitats de raonament més profund. | ||
* '''Assistents de recerca.''' IA que ajuda a revisar literatura, generar hipòtesis, resumir dades i fins i tot redactar esborranys de publicacions. | * '''Assistents de recerca.''' IA que ajuda a revisar literatura, generar hipòtesis, resumir dades i fins i tot redactar esborranys de publicacions. | ||
* '''Integració en dispositius quotidians.''' Els dispositius amb IA (mòbils, portàtils, electrodomèstics) esdevenen estàndard, amb funcionalitats com comandes per veu i assistència contextual. | * '''Integració en dispositius quotidians.''' Els dispositius amb IA (mòbils, portàtils, electrodomèstics) esdevenen estàndard, amb funcionalitats com comandes per veu i assistència contextual. | ||
* '''Integració de la GenAI en Moodle''' (i altres LMS). Incorporació de | * '''Integració de la GenAI en Moodle''' (i altres LMS). Incorporació de funcions útils per a docents i estudiants, oferint el suport de la GenAI sense necessitat de sortida de la plataforma Moodle. | ||
* '''Avaluació automatitzada i retorn intel·ligent.''' Especialment en educació, la IA ofereix retroalimentació personalitzada i en temps real, millorant l’aprenentatge i possiblement reduint la càrrega docent (subjecte a limitacions ètiques i normatives). | |||
* '''Avaluació automatitzada i | |||
* '''Ètica i regulació.''' Creix la preocupació per l’ús responsable de la GenAI, amb més èmfasi en la transparència, la privadesa i la supervisió humana. | * '''Ètica i regulació.''' Creix la preocupació per l’ús responsable de la GenAI, amb més èmfasi en la transparència, la privadesa i la supervisió humana. | ||
* '''Reducció de costos i major accés.''' L’ús de GenAI s’estén gràcies a la disminució de costos i a la integració en serveis i aplicacions comercials. | * '''Reducció de costos i major accés.''' L’ús de GenAI s’estén gràcies a la disminució de costos i a la integració en serveis i aplicacions comercials. | ||
===Recerca i IA en l’educació superior=== | ===Recerca i IA en l’educació superior=== | ||
Línia 70: | Línia 24: | ||
* L’ús de la GenAI com a eina per millorar l’eficàcia, no per substituir el pensament crític ni la col·laboració acadèmica. | * L’ús de la GenAI com a eina per millorar l’eficàcia, no per substituir el pensament crític ni la col·laboració acadèmica. | ||
* Possibles usos: Disseny de recerca, Recollida de dades, Anàlisi de dades, Redacció de resultats. | * Possibles usos: Disseny de recerca, Recollida de dades, Anàlisi de dades, Redacció de resultats. | ||
L’estudi [https://link.springer.com/article/10.1007/s42438-023-00440-6 Generative AI and the Automating of Academia] (Watermeyer et al., 2023) adverteix sobre la pèrdua de compromís acadèmic i comunitari si es deleguen massa tasques a la IA. i el risc de reduir la recerca a processos automatitzats, oblidant-ne el rigor intel·lectual i l’esperit col·laboratiu. | L’estudi [https://link.springer.com/article/10.1007/s42438-023-00440-6 Generative AI and the Automating of Academia] (Watermeyer et al., 2023) adverteix sobre la pèrdua de compromís acadèmic i comunitari si es deleguen massa tasques a la IA. i el risc de reduir la recerca a processos automatitzats, oblidant-ne el rigor intel·lectual i l’esperit col·laboratiu. | ||
Línia 77: | Línia 30: | ||
===Navegant el futur de la IA en l’educació superior=== | ===Navegant el futur de la IA en l’educació superior=== | ||
Al llarg d'aquest text hem donat prioritat a MS Copilot Chat, ja que Copilot i Microsoft són els referents de la UVic-UCC, a causa de la política general de serveis tecnològics ja establerta. Això pot canviar en el futur. Però en general el professorat ha d'evitar obligar l'estudiant a fer servir plataformes que no respetaran la seva privacitat i l'engranatge amb altres entorns en línia de la universitat. Tot i així, ens hem de mantenir al dia de les novetats. I qui sap? Ens podem trobar en algun projecte que vagi més enllà de la UVic-UCC, tot utilitzant altres eines i plataformes. O podria ser que la docència de les nostres assignatures exigeix la subscripció a platafomes de GenAI especialitzades. | |||
Tot i així, ens hem de mantenir al dia de les novetats. I qui sap? Ens podem trobar en algun projecte que vagi més enllà de la UVic-UCC, tot utilitzant altres eines i plataformes. | |||
La IA ofereix oportunitats reals, però també planteja reptes ètics i pràctics. El futur portarà noves integracions i canvis, però els principis fonamentals —pensament crític, compromís ètic i aprenentatge permanent— continuaran sent essencials. L’objectiu final és que la IA enriqueixi, i no empobreixi, la recerca del coneixement. | Serà clau incloure formació en IA als plans d’estudi, no només per a informàtics, sinó per a totes les disciplines, amb pensament crític i ètic per poder utilitzar la IA de manera responsable. El professorat haurà de continuar formant-se per integrar la IA de manera útil. La IA ofereix oportunitats reals, però també planteja reptes ètics i pràctics. El futur portarà noves integracions i canvis, però els principis fonamentals —pensament crític, compromís ètic i aprenentatge permanent— continuaran sent essencials. L’objectiu final és que la IA enriqueixi, i no empobreixi, la recerca del coneixement. |
Revisió de 05:48, 19 jul 2025
En aquest mòdul final, ens centrem en les implicacions futures i els avenços actuals de la IA en l’educació superior, destacant com aquests desenvolupaments poden influir tant en la docència com en la recerca.
Usos emergents de la GenAI
- IA personalitzada (agents de MS Copilot, GPTs personalitzats). Moltes plataformes de GenAI ara permeten crear models adaptats a necessitats específiques, millorant la rellevància i eficiència en entorns professionals i educatius.
- IA amb RAG. La IA amb RAG (Retrieval-Augmented Generation) és una tècnica que combina la cerca d'informació en documents o bases de dades i la generació de respostes amb intel·ligència artificial per crear LLM locals. Les respostes seran més precises i actualitzades, especialment en temes complexos o canviants, com ara processos de matrículació.
- IA multimodal avançada. Integració de text, veu, imatge i vídeo en una sola eina.
- Assistents intel·ligents i col·laboratius. IA que ajuda en tasques com la redacció, la recerca, la presa de decisions i la gestió del coneixement, amb capacitats de raonament més profund.
- Assistents de recerca. IA que ajuda a revisar literatura, generar hipòtesis, resumir dades i fins i tot redactar esborranys de publicacions.
- Integració en dispositius quotidians. Els dispositius amb IA (mòbils, portàtils, electrodomèstics) esdevenen estàndard, amb funcionalitats com comandes per veu i assistència contextual.
- Integració de la GenAI en Moodle (i altres LMS). Incorporació de funcions útils per a docents i estudiants, oferint el suport de la GenAI sense necessitat de sortida de la plataforma Moodle.
- Avaluació automatitzada i retorn intel·ligent. Especialment en educació, la IA ofereix retroalimentació personalitzada i en temps real, millorant l’aprenentatge i possiblement reduint la càrrega docent (subjecte a limitacions ètiques i normatives).
- Ètica i regulació. Creix la preocupació per l’ús responsable de la GenAI, amb més èmfasi en la transparència, la privadesa i la supervisió humana.
- Reducció de costos i major accés. L’ús de GenAI s’estén gràcies a la disminució de costos i a la integració en serveis i aplicacions comercials.
Recerca i IA en l’educació superior
Tot i que en aquesta publicació ens hem centrat principalment en la docència i l’aprenentatge, la GenAI té un paper creixent en la recerca acadèmica, potencialment millorant l’eficiència en la recopilació, anàlisi i interpretació de dades.
La Guía para el uso de IA generativa en educación e investigación (UNESCO, 2023) subratlla:
- La importància de l’agència humana en el procés de recerca.
- L’ús de la GenAI com a eina per millorar l’eficàcia, no per substituir el pensament crític ni la col·laboració acadèmica.
- Possibles usos: Disseny de recerca, Recollida de dades, Anàlisi de dades, Redacció de resultats.
L’estudi Generative AI and the Automating of Academia (Watermeyer et al., 2023) adverteix sobre la pèrdua de compromís acadèmic i comunitari si es deleguen massa tasques a la IA. i el risc de reduir la recerca a processos automatitzats, oblidant-ne el rigor intel·lectual i l’esperit col·laboratiu.
Cal integrar la GenAI amb criteri, ètica i esperit crític, mantenint la qualitat i profunditat de la recerca acadèmica.
Al llarg d'aquest text hem donat prioritat a MS Copilot Chat, ja que Copilot i Microsoft són els referents de la UVic-UCC, a causa de la política general de serveis tecnològics ja establerta. Això pot canviar en el futur. Però en general el professorat ha d'evitar obligar l'estudiant a fer servir plataformes que no respetaran la seva privacitat i l'engranatge amb altres entorns en línia de la universitat. Tot i així, ens hem de mantenir al dia de les novetats. I qui sap? Ens podem trobar en algun projecte que vagi més enllà de la UVic-UCC, tot utilitzant altres eines i plataformes. O podria ser que la docència de les nostres assignatures exigeix la subscripció a platafomes de GenAI especialitzades.
Serà clau incloure formació en IA als plans d’estudi, no només per a informàtics, sinó per a totes les disciplines, amb pensament crític i ètic per poder utilitzar la IA de manera responsable. El professorat haurà de continuar formant-se per integrar la IA de manera útil. La IA ofereix oportunitats reals, però també planteja reptes ètics i pràctics. El futur portarà noves integracions i canvis, però els principis fonamentals —pensament crític, compromís ètic i aprenentatge permanent— continuaran sent essencials. L’objectiu final és que la IA enriqueixi, i no empobreixi, la recerca del coneixement.