Ensenyament, aprenentatge i GenAI
De URecursos
En aquest mòdul explorarem la integració pràctica de les eines de la GenAI en l’ensenyament i l’aprenentatge, destacant el seu potencial per optimitzar tasques com la creació de materials docents i avaluacions. Ens centrarem en aplicacions pràctiques, tot subratllant la importància d’una mirada crítica sobre les seves limitacions i riscos per garantir-ne un ús responsable en l’educació superior.
Volem fomentar una perspectiva crítica sobre l’ús de la IA en l’educació, tot classificant les aplicacions de les eines d’IA en tres àrees principals:
- Suport a tasques. Automatització de processos com la generació de qüestionaris, esquemes de classes, resums de textos, etc.
- Millora de l’aprenentatge. Personalització de continguts, explicacions adaptades, simulacions, retroacció immediata, etc.
- Suport a l’accessibilitat. Conversió de text a veu, resums simplificats, traduccions, adaptació de materials per a estudiants amb necessitats diverses
Suport per a tasques docents amb la GenAI
Quan s’aplica adequadament, la GenAI pot tenir un paper important en el suport al personal docent en l’educació superior. Tot i això, cal gestionar amb criteri la seva implementació. Centrar-se exclusivament en l’eficiència pot afectar negativament la qualitat i profunditat de l’educació (Beetham, H. (2024) Never mind the quality, feel the speed.). L’objectiu ha de ser fomentar un ús reflexiu i crític de la GenAI en l’àmbit educatiu.
Exemples d’ús de la GenAI per al suport a tasques docents
Evidentment, la llista d'usos no s'acaba aquí. També podem fer servir la GenAI per a diverses altres tasques, com ara:
- Creació d’esquemes de classes o presentacions
- Redacció de correus electrònics o comunicacions administratives
- Resum de textos acadèmics
- Traducció o adaptació de materials docents
- ...
Consideracions abans d’utilitzar GenAI per al suport a tasques
- Transparència amb l’estudiantat. Cal comunicar clarament l’ús de GenAI en materials docents o avaluacions, tant en el pla docent com a classe. Aquesta transparència genera confiança i fomenta una comprensió compartida del paper de la IA.
- Verificació del contingut generat. La GenAI pot generar informació incorrecta (“al·lucinacions”). Cal verificar sempre el contingut abans d’utilitzar-lo a l’aula.
- Inclusivitat i diversitat. Tot i que la GenAI pot ajudar en el disseny de cursos, cal avaluar els riscos d’exclusió o malentès.
- Desplegament crític. Cal reflexionar sobre com la GenAI pot servir els objectius docents i les necessitats específiques de la nostra disciplina. L’objectiu no és només millorar l’eficiència, sinó també preservar la qualitat educativa.
Millora de l’aprenentatge amb GenAI
Integrar la GenAI en l’ensenyament va més enllà del suport a tasques docents: ofereix noves oportunitats per implicar l’estudiantat i millorar la seva comprensió. En aquesta secció explorem com la GenAI pot millorar els resultats d’aprenentatge mitjançant aplicacions pràctiques i reflexió crítica. En el millor dels casos, la GenAI pot ajudar a desenvolupar la capacitat de pensament crític i estructurat de l’estudiantat. Les seves limitacions —com la generació d’informació incorrecta— també poden convertir-se en oportunitats d’aprenentatge, fomentant l’anàlisi i la reflexió crítica.
Cal tenir en compte que la GenAI és una eina potent en mans de l'estudiant. Els exemples que donem a continuació estan disponibles com a propostes del professorat però estan igualment disponibles per als estudiants de forma autònoma. L'estudiant interessat pot personalitzar totes aquestes propostes d'iniciativa pròpia.
Exemples d’ús de la GenAI per a la millora de l’aprenentatge
Adversari socràtic. Utilitza la GenAI com a oponent en debats per desafiar les idees de l’estudiantat i fomentar el pensament crític.
Motor de possibilitats. Fes servir la GenAI per generar múltiples perspectives o solucions a un problema, estimulant la creativitat i la resolució de problemes.
Assessor. Utilitza la GenAI com a suport per aprofundir en continguts, oferint preguntes orientadores i explicacions addicionals.
Crítica de contingut IA. Demana a l’estudiantat que revisi i millori textos generats per IA, desenvolupant habilitats d’anàlisi i avaluació.
Identificació de buits de coneixement. Fes que la GenAI expliqui un procés i que l’estudiantat detecti i completi les parts que falten.
Tutor particular. Ofereix experiències d'aprenentatge personalitzades, adaptades al ritme i estil de cada estudiant.
Coach de col·laboració. En projectes en grup, la GenAI pot facilitar la col·laboració, suggerint idees i guiant el procés.
Exploració. Permet a l’estudiantat explorar dades i continguts mitjançant preguntes i interacció activa.
En aquests casos que s'utilitza la GenAI per articular experiències d'aprenentatge serà imprescindible, si el professorat vol supervisar el procés, que els estudiants comparteixin el detall de les seves converses amb la GenAI, juntament amb les seves reflexions sobre l'ús. La integració reflexiva de la GenAI en l’educació requereix un equilibri entre el seu potencial i les seves limitacions. Aplicada amb criteri, pot enriquir l’experiència d’aprenentatge sense comprometre la qualitat ni la profunditat dels continguts educatius.
(Torna aviat! Secció pendent d'ampliació.)
Lectura recomanada. Per a més idees sobre l'ús de la GenAI per enriquir les activitats de aprenentatge, recomanem aquestes publicacions.
- Furze, L. (2023). Teaching AI ethics.
- eCampusOntario. (2023). Creating and using generative AI in the college classroom. eCampusOntario Pressbooks.
- Wilfrid Laurier University. (2025). Generative AI in teaching and learning. Centre for Teaching Innovation and Excellence.
Suport a l'accessibilitat amb GenAI
L’accessibilitat en l’educació superior és essencial per fomentar un entorn acadèmic inclusiu, assegurant que tot l’estudiantat —incloses les persones amb diversitat funcional— tingui igualtat d’accés a les experiències, recursos i entorns d’aprenentatge. L’objectiu és eliminar barreres que puguin dificultar la participació plena en les activitats educatives.
Al llarg dels últims anys, la tecnologia ha estat clau per millorar l’accessibilitat, amb eines com ara lectors de pantalla, plataformes d’aprenentatge adaptatiu i eines d’IA com Grammarly (encara només en anglès) o Microsoft Office, que ajuden en tasques d’escriptura i presentació, millorant la llegibilitat i comprensió dels continguts. La UNESCO reconeix el potencial de la IA per contribuir a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible 4 (ODS 4): garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat per a tothom.
A continuació oferim uns exemples de l'ús de la GenAI per millorar l'accessibilitat.
Traducció i resum d’informació
Traducció automàtica a diversos idiomes per facilitar l’accés a estudiants multilingües. Resums de textos complexos per fer-los més comprensibles.

Simplificació de continguts complexos
Explicació de gràfics, dades o conceptes especialitzats en un llenguatge més accessible.

Clarificació de termes i conceptes
Podem fer servir la IA per rebre explicacions de conceptes i termes difícils, actuant com un tutor a demanda.

Organització d’idees
Podem demanar ajuda per convertir idees desordenades en textos estructurats (per exemple, plans de lliçó o redaccions).


Gestió del temps i de tasques
Creació de plans estructurats i guies per iniciar tasques, especialment útil per a estudiants neurodivergents (amb condicions com ara dislexia, dispraxia, TDAH). Es pot modificar el prompt per ajudar a estudiants específics. En l'exemple següent una estudiant TDAH demana ajuda per afrontar un treball de classe.
Prompt: Haig de fer una ressenya i opinió escrita en català del vídeo TED de Ken Robinson "Do schools kill creativity?" llargada 450 - 500 paraules. (Ja em coneixes d'altres converses. Tinc TDAH i necessito tenir les coses molt clares per poder actuar. Suggereix un plan de treball breu, sense entrar en molts detalls (unes 100 paraules).
Veiem aquí com Copilot acaba oferint fer un esborrany complet del treball. Segurament això fomentaria la còpia banal de contionguts generats automàticament, en lloc del pensament crític i creatiu de l'estudiant. Els riscos són evidents.
En el següent vídeo podem sentir unes idees sobre l'ús de ChatGPT amb estudiants neurodivergents. (Activa els subtítols traduïts, si cal.)
L’ús de la intel·ligència artificial en l’educació pot afavorir l’accessibilitat, especialment per a estudiants amb TDAH. Melo (2023) destaca com ChatGPT pot ajudar a millorar la concentració i l’organització, oferint experiències d'aprenentatge més eficients. No obstant això, Wallbank (2024) adverteix que la gran quantitat d’eines disponibles pot provocar una sobrecàrrega cognitiva, dificultant el procés d’aprenentatge. Això evidencia la necessitat d’un enfocament equilibrat i d’una recerca contínua per garantir una integració eficaç i respectuosa de la IA. A més, cal tenir en compte que el cost de la tecnologia, l’accés a internet i la competència digital poden limitar l’ús equitatiu d’aquestes eines. En el cas de la UVic-UCC, això vol dir centrar l'ús de la GenAI en MS Copilot Chat, que tot membre de la comuniutat té disponible al seu espai de Campus Virtual. Cal assegurar que cap estudiant quedi enrere. Cal fomentar el debat i reconèixer i integrar el paper de la IA com a tecnologia assistiva, promovent entorns d’aprenentatge més inclusius i accessibles.
Referències
- Melo, M. (2023). ChatGPT as an Assistive Technology. Inside Higher Ed
- Wallbank, A. (2024). ADHD in higher education: Is Digital Learning making it worse? Times Higher Education